Amazons livsmedelstjänst, AmazonFresh, håller på att breda ut sig. Efter att ha levererat dagligvaror i Seattle-området sedan 2007 expanderade man i somras till Los Angeles och nyligen fick även boende i San Francisco möjlighet att ta del av tjänsten.
Men det viktigaste är inte vad Amazon levererar, utan hur Amazon levererar. Det vill säga med hjälp av lastbilar som tillhör e-handelsjätten själva. Enligt Ajay Agarwal, vd för Bain Capital Ventures och med god insyn i Amazon, kan företaget med sina livsmedelsleveranser nu ta en ännu större andel av den fysiska detaljhandeln.
Ajay Agarwal påpekar hur returer är ett stort problem inom e-handeln, och för Amazon. Men med ett väl utbrett nätverk av egna lastbilar kan man underlätta för sina kunder och se till att det blir lika lätt att bli av med oönskade varor, som att gå ut med soporna.
Moderna tidens mjölkbud
Till skillnad från elektronik eller böcker, som de flesta människor handlar sporadiskt, sker matinköp regelbundet och ofta. Om Amazon Fresh tar fart, komme det att innebära täta och förutsägbara leveranser med Amazons lastbilar längs gatorna. Och för varje leverans, blir det mer plats för returer i bilarna.
– De lämnar paket, och de tar tillbaka paket. Ungefär som mjölkbudet förr i tiden, de levererade inte bara mjölken utan tog även med sig de tomma flaskorna. På så vis kan de styra hela infrastrukturen, säger Agarwal.
Med en egen flotta av lastbilar skulle Amazon också kunna göra sig av med mellanhänder som UPS och FedEx. Företag som Amazon så här långt förlitat sig på för att bygga upp sitt rykte och affärer. Och med tanke på att man just nu är väldigt beroende av dessa företag så gäller de att inte trampa på alltför många tår.
Plocka russinen ur kakan
Ajay Agarwal säger att han inte har någon direkt information om att detta är planen, men han tror att detta är en verklighet som ligger betydligt närmare till hands än de drönare som Amazon just nu experimenterar med.
Och skulle det braka samman med aktörer som UPS och FedEx har Amazon en speditör som är juridiskt skyldiga att leverera deras paket, U.S. Postal Service.
– Om fem år kommer en betydande del av befolkningen att ha en Amazon-lastbil som snurrar i området varje vecka. Jag tror att Amazon kommer att plocka russinen ur kakan. De sköter leveranserna själva i storstadsområdena med egna lastbilar och Amazon Fresh. På mer avlägsna ställen blir det nog U.S. Postal Service, säger Agarwal.