Amazon fortsätter att visa starkt tillväxt. Under årets tredje kvartal ökade försäljningen med 29 procent, från 25,4 miljarder dollar motsvarande period i fjol till 32,7 miljarder dollar. Samtidigt gör e-handelsjätten en vinst på 252 miljoner dollar, att jämföra med förra årets 79 miljoner dollar.
Men trots att det var det sjätte kvartalet i rad som e-handelsjätten kan visa upp vinst, var långt ifrån alla nöjda. Analytiker hade väntat sig en ännu högre vinstmarginal, något som fick effekt på börsen där aktien sjönk med 6,8 procent i efterhandeln.
18 nya distributionscentraler
Samtidigt ökade Amazons kostnader under kvartalet. Delvis på grund av logistiksatsningar där e-handlarens entimmes-leveranser Prime Now fortsätter att sprida sig över USA. Att Amazons kostnader ökar under tredje kvartalet är inte heller något ovanligt då det är en period då e-handlaren förbereder sig inför den kommande julhandeln.
Och årets jul väntas bli ännu mer intensiv än någonsin tidigare. Tidigare i oktober meddelade Amazon att man i år kommer att behöva 120 000 säsongsanställda för att klara av alla beställningar. Man ska inte heller glömma att Amazon öppnat upp 18 nya distributionscentraler under kvartalet.