NÀr Jeff Bezos i slutet av 2013 berÀttade om Amazons planer pÄ att leverera e-handelspaket med drönare var det mÄnga som trodde att det hela var ett PR-trick. Sedan dess har det flutit en del vatten under bron och nu stÄr det klart för de flesta att det hela Àr allvar.
Nu har det Àven börjat krypa fram lite mer detaljerade planer pÄ hur drönarna ska fungera. Enligt ett patent inlÀmnat i september 2014, men som nyligen publicerats av det amerikanska patentverket, ska de bland annat kunna spÄra upp personer som vÀntar pÄ ett paket med hjÀlp av deras mobiltelefoner.
NÄgot som i teorin alltsÄ innebÀr att Amazon har förhoppningar om att kunna leverera e-handelsköp till kunder i farten. Kunder ska enligt patentet kunna vÀlja mellan olika leveransalternativ, till hemadressen, jobbet, bÄten eller helt enkelt dÀr de befinner sig för tillfÀllet.
Fullpackade med teknik
För att detta ska vara möjligt, och för att de ska kunna garantera sÀkra landningszoner, kommer de obemannade farkosterna bland annat att utrustas med flygsensorer, radar, ekolod, kameror och infraröda sensorer
NÄgot som ocksÄ ska se till att drönarna inte krockar med mÀnniskor, djur eller annat som kan komma i dess vÀg. Men Àven om Amazons planer, och framsteg, Àr ambitiösa sÄ ligger troligtvis drönarleveranser en bra bit in i framtiden, mycket tack vare de hÄrda regler som gÀller för obemannade flygfarkoster.
Det har visat sig vara svÄrt för e-handelsjÀtten att fÄ testflyga sina drönare pÄ hemmaplan, men nyligen gav det amerikanska luftfartsverket, FAA, Amazon grönt ljus, om Àn ett begrÀnsat sÄdant. FAA har kritiserats för reglerna, och för att man drar benen efter sig i frÄgan, men nyligen öppnade man upp för att Àndra i sitt regelverk gÀllande kommersiella drönare. Mycket tack vare att tekniken blir allt mer avancerad.
â Vi förstĂ„r att det finns ett stort vĂ€rde i att flyga utanför siktlinjen och det Ă€r ett av de omrĂ„den vi vill komma snabbt framĂ„t inom under de nĂ€rmaste Ă„ren, sĂ€ger Jim Williams, som leder FAA:s avdelning Unmanned Aircraft Systems.