BrandZ och Millward Brown Optimor har för åttonde gången släppt sin årliga lista över de mest värdefulla varumärkena i världen. Mest värdefullt är Apple, som trots en minskad tillväxtakt, värderas till 185 miljarder dollar. På andra plats hittar vi Google som värderats till 114 miljarder dollar. Därmed går Google om IBM som tappar en placering.
Högst upp på listan av detaljisterna kommer Amazon på en 14:e plats, värderat till 47,5 miljarder dollar. Något som gör att man klättrat förbi Walmart som är värderat till 36,2 miljarder dollar och hamnar på plats 18.
Satsningen betalar av sig
Amazon har under de senaste åren satsat stora pengar på investeringar i infrastruktur och kundlojalitet. Något som lett till att man trots ökad omsättning gått med knapp vinst, och till och med visat förlust. Jeff Bezos har dock varit noga med att poängtera att det är helt enligt planen och något som på lång sikt kommer betyda ännu större vinst.
Och Robin Headlee, vd för Millward Brown Optimor, säger att det är den satsningen som gör att Amazon nu klättrar på listan.
– Amazon har återtagit topplaceringen genom att sätta kunden först. Årets ranking visar att konsumenterna uppskattar effektivitet och det värdet som de får från stora återförsäljare. Samtidigt visar våra analyser att tilliten och kundnöjdheten sjunker för många varumärken inom detaljhandeln.
En gemensam nämnare bland de varumärken som klättrat mest på årets lista är att alla har kopplingar till näthandeln. Operatören AT&T med abbonemang för datorer, plattor och mobiler, Visa med betaltjänster på nätet, Amazon som förenklar och driver e-handeln samt UPS som leverantör till nätkunderna. Hela listan över världens mest värdefulla varumärken hittar du här.
Källa: Internet Retailing