ANNONS

Amazon tar steget in på TikTok: "Kan slutföra köp"

E-handelsjätten omfamnar Tiktok.

Tiktoks e-handelssatsning blir allt mer seriös. Tiktok Shop, som den kallas, har snabbt vuxit i USA och rapporteras nu vara på väg att lanseras i Spanien och Irland, senare i år.

Nu har Amazon och Tiktok ingått ett partnerskap kring e-handel i det sociala nätverket.

ANNONS

Användare kan nu sömlöst upptäcka och köpa sina favoritprodukter från Amazon direkt i Tiktok-appen. Denna shoppingupplevelse drivs av Amazon genom annonser som placeras på Tiktok och gör det möjligt för användare att slutföra produktköp med Amazon i Tiktoks egna miljö, skriver företaget.

Amazon kliver alltså in i Tiktok-världen och de två jättarna har uppenbarligen kommit fram till något lukrativt avtal. E-handelsjätten låter nu kunder länka sitt Amazon-konto med sitt Tiktok-konto och därigenom möjliggöra smidiga köp i appen.

Produkter från Amazon kommer att synas i användarnas flöden och det ska då vara mycket enkelt att klicka hem dem, utan att lämna Tiktok-appen.

Kunder som väljer att länka sina konton i USA kommer att se priser i realtid, information om Prime, leveransuppskattningar och produktdetaljer på utvalda Amazon-annonser i Tiktok, som en del av upplevelsen, säger en talesperson för Amazon.

Detta samarbete är förstås bra för Tiktok i USA, där Amazon står för en stor del av e-handeln i landet, men kan förmodligen även hjälpa till när företaget rullar ut Tiktok Shop i Europa.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se