Kinas handel på nätet domineras av Alibaba med JD.com som största utmanare. Amazon beräknas ha drygt 2 procent av online-marknaden, men nu satsar man på att utöka sin andel. Något man ska göra genom att öppna en ny distributionscentral i Shanghais 28 kvadratkilometer stora frihandelszon.
– Vi kommer att få lägre fraktkostnader och snabbare leveranstider i och med frihandelszonen, så det kommer att bli många fördelar, säger Diego Piacentini, vice vd för Amazons internationella konsumentverksamhet.
En bra bit efter Tmall
Amazon tog sitt första steg in i Kina redan 2004 genom att köpa upp Joyo.com, en e-handelssajt man 2007 döpte om till Amazon.cn, och under årets andra kvartal omsatte e-handelsjätten drygt 1 miljard dollar i landet.
Men man har en bra bit upp till Kinas gigant, Alibabas marknadsplats Tmall. Enligt Analysys International, ett analysföretag baserat i Peking, omsatte Amazon.cn endast en fyrtiondel av vad Tmall gjorde under årets andra kvartal.
Källa: FT