Nyligen rapporterade Sweclockers om en högst konstig köpupplevelse på Amazon.se där säljaren på marknadsplatsen i princip trakasserat kunden för att få ordern avbokad. Anledningen spekulerades vara de straff som Amazon sägs dela ut till säljare som avbryter en kundorder som gått via marknadsplatsen.
LÄS ÄVEN: Amazon-säljare trakasserar kund: “Avboka annars förlorar jag jobbet”
Vi på Ehandel frågade Amazon vad konsekvenserna blir för en säljare som stoppar en redan lagd order. Vi frågade även om säljare får kontakta kunder i andra kanaler än de officiella som Amazon erbjuder.
För att skydda både kunder och säljare har vi säljpolicyer som alla säljare samtycker till och vi vidtar snabba åtgärder mot dem som bryter mot dem, inklusive att stänga av eller ta bort säljprivilegier. Vi tar detta ansvar på allvar, mäter vår noggrannhet kring beslut och försöker att hålla en hög nivå, förmedlar Nick Caplin, Senior Manager Consumer PR på Amazon EU, ett uttalande från företaget till Ehandel.
Amazon svarar uppenbarligen inte direkt på våra frågor men mellan raderna står det klart att beteendet i fallet ovan inte är okej. E-handlaren förnekar inte heller händelsen. Amazon inser även sin maktposition och pekar på att det också finns processer för att säljare ska kunna bestrida eventuella felaktiga anklagelser.
Vi har en överklagandeprocess där säljare kan förklara hur de kommer att förhindra att överträdelsen inträffar i framtiden eller låta oss veta om de tror att de följde reglerna.
Vi frågade även Amazon om de skulle införa några åtgärder för att stoppa liknande händelser igen, men man verkar alltså främst jobba utifrån de befintliga system som finns på plats. Utöver detta så fick vi även den klassiska säljpitchen där man vill lyfta den skala Amazon jobbar med.
Vi arbetar hårt för att stödja miljontals företagare över hela världen som säljer via vår butik. Mer än hälften av de artiklar som säljs på Amazon kommer från dessa företag och de har skapat mer än 900 000 jobb globalt.