Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Amazon svarar om mystiska paketen: "Förbjudna"

Linnéa Forrester, kommunikationsansvarig på Amazon.se
Så hanterar marknadsplatsen de misstänkta bedrägeriförsöken.
Nils Lund
nils@ehandel.se

Dela artikeln:

Svenska konsumenter har tagit emot okända paket som de inte beställt själva. Paket som skickades från Amazon, med marknadsplatsens emballage, till rätt adresser. Däremot var namnen paketen var adresserade till fel. De namnen fanns inte på respektive adress.

Det misstänks att det kan röra sig om ett bedrägeriförsök och/eller ett försök att köpa sig goda recensioner från konsumenter genom att skicka ut gratis produkter.

Det är inte ovanligt att säljare, eller bedragare, nyttjar marknadsplatser för de här ändamålen. I alla fall inte internationellt. Anledningen är att avsändaren helt enkelt ser seriös ut när varan kommer förpackad i exempelvis Amazons emballage. Och det i sin tur kan få intet ont anande konsumenter att gå i bedrägerifällan.

Vi hörde av oss till Amazon för att se vad de gör för att komma tillrätta med den här typen av problem, som hittills varit minimalt i Sverige.

ANNONS

 

Tredjepartssäljare är förbjudna att skicka oönskade paket till kunder. Vi vidtar åtgärder när våra policyer bryts, inklusive genom att hålla inne betalningar, avbryta försäljningsprivilegier och rapportera dåliga aktörer till brottsbekämpande myndigheter, säger Linnéa Forrester, kommunikationsansvarig på Amazon.se, till Ehandel.

Scanna inga koder

Det har även varnats för att scanna eventuella QR-koder som kan ha skickats med paketen. Dessa kan till exempel användas för att försöka få åtkomst till bank- och kortuppgifter.

Amazon uppmanar också de som får ett paket de inte känner till att vara extra vaksamma vid dessa tillfällen och förklarar hur man ska gå tillväga om det dyker upp en okänd leverans.

Om kunder får ett paket eller en vara som de inte beställt bör de kolla med vänner och familj eller kontakta kundtjänst för att bekräfta att det inte är en gåva. Om de får ett paket adresserat till någon annan, ber vi dem vänligen kontakta vår kundtjänst. Om de bekräftar att paketet som är adresserat till dem inte beställts av dem eller någon de känner, ber vi dem rapportera paketet online genom att gå till formuläret "Rapportera oönskat paket". Kunden behöver inte returnera varan, säger Linnéa Forrester.

LÄS ÄVEN: Svenskar får okända paket från e-handelsjätte: "Scanna inte någon kod"

Dela artikeln: