Märkliga felöversättningar och priser som inte alltid levde upp till förväntningarna. När Amazon hösten 2020 tog klivet in på den svenska marknaden var det kanske inte det e-handelsjätten hade hoppats på som hamnade i fokus. Men trots en något svajig inledning dröjde det inte länge förrän försäljningen satte fart, vilket vi tidigare kunnat visa.
LÄS ÄVEN: Amazons svenska omsättning exploderar efter lanseringen
Sedan dess har Amazon i Sverige både utökats med fler tjänster, som Amazon Prime, och fått mer profilerade chefer. Tidigare i höstas publicerade vi en intervju med Gulfem Toygar.
LÄS ÄVEN: Amazons landschef avslöjar planen - därför går man all-in i Sverige
På årets Emeet i Malmö, där temat var just marknadsplatser, fick vi även chansen att stifta närmare bekantskap med Andreas Baller, ansvarig för Amazon Marketplace i Sverige. I hans presentation framgick det bland annat att Amazon nu satsar lite extra på att marknadsföra svenska varumärken.
Som en del i det har man lanserat avdelningen Brands of Sweden, som är en egen landningssida. De kommande åren kommer sektionen att marknadsföras ytterligare, bland annat med hjälp av olika evenemang.
I andra länder har vi liknande initiativ. Ett exempel är “Made in Italy” som är tillgängligt i andra länder och på så sätt ger italienska små och medelstora bolag utökad synlighet. Det är detta vi vill göra för svenska varumärken och vi hoppas förstås på att intresset kommer att vara stort så att vi kan skapa en liknande framgångssaga tillsammans med dem, säger Andreas Baller till Ehandel.
"Bra att börja lokalt"
Enligt egen uppgift hade Amazon bara under 2020 185 000 små och medelstora EU-företag som använde sig av plattformen för att sälja i andra länder. Deras samlade exportförsäljning hos Amazon uppgick under förra året till 12,5 miljarder dollar.
Amazon är en fantastisk butik för mindre företag som vill få sina varumärken att växa. Det finns tusentals framgångssagor från hela världen, konstaterar Andreas Baller.
De flesta svenska varumärken som säljer hos Amazon gör förmodligen det för att de vill nå ut i andra länder. Är er tanke att de också ska sälja på Amazon.se? Vad tjänar de på att göra det?
Att sälja internationellt är ett av de bästa sätten att nå nya möjligheter och att hitta nya kunder. På Amazon finns det hundratals miljoner aktiva kundkonton, varav många är intresserade av svenska varumärken.
Samtidigt finns det stora fördelar med att börja lokalt och sen växa globalt. Onlinemarknadsplatser erbjuder nya kanaler och ny trafik till varumärken, och det är ofta bra att lära sig lokalt och på sitt eget språk hur man lyckas på Amazon innan man väljer att satsa globalt.
Andreas Baller berättar att Amazon numera har anställt ett “team” av experter samt tagit fram en rad tjänster och startpaket som ska hjälpa svenska e-handlare att komma igång med sin försäljning på plattformen.
När Amazon lanserade sin svenska sajt förutspådde många att låga priser skulle bli er främsta konkurrensfördel. Men du har sagt att ni inte nödvändigtvis måste ha det lägsta priset, utan att det ska vara det “bästa” priset. Vad menar du med det?
Vassa och konkurrenskraftiga priser är viktiga för oss, men enligt mig letar kunder inte bara efter det billigaste priset. Kunderna bryr sig om hela köpupplevelsen, den bästa kombinationen av kvalitet, bekvämlighet och pris. Det är anledningen till att Amazon inte bara fokuserar på bra priser utan också på leveransupplevelsen, där både hastighet och bekvämlighet spelar in. Vi vill också vara den bästa platsen att hitta det du söker efter på.
"Varje del är lika viktig"
Inom svensk e-handel är det vanligt att tävla med hjälp av låga priser, stort utbud eller ett starkt varumärke. Andreas Baller återkommer dock till vikten av att möta kundernas förväntningar, som inte sällan är högt ställda.
Om du inte kan möta dem så kommer kunderna helt enkelt att handla någon annanstans. Därför är det av yttersta vikt att vi erbjuder fantastisk kundupplevelse, som är byggt runt allt det som kunderna vill ha, pålitliga och bra priser, och snabb och pålitlig leverans. Varje del är lika viktig och central i allt vi gör.
I en del länder är Amazon känt för att vara platsen där kunderna påbörjar sin sökning efter en viss vara, medan kunderna i Sverige ofta vänder sig till exempelvis Google eller till prisjämförelsesajter. Har det varit svårt för Amazon att nå ut i Sverige hittills?
Vårt mål här i Sverige är att bygga en stark lokal verksamhet som återkommande gör våra kunder nöjda, och det tror jag att vi redan är på väg att uppnå. Amazon har servat svenska kunder i åratal eftersom svenskar har handlat från våra andra butiker, som Amazon.de och Amazon.co.uk. Men vi såg att efterfrågan växte och att intresset för svenska varumärken ökade på andra marknadsplatser. Därför var det ett logiskt steg för oss att komma närmare våra svenska kunder och ge dem ett ännu bättre erbjudande, avslutar Andreas Baller.
LÄS ÄVEN: Här är Amazons nästa drag för att locka handlare: "Effektivt sätt"