Amazon säljer sedan tidigare ett antal produkter under eget varumärke, däribland ett antal olika typer av surfplattor och läsplattor under märket Kindle. Nu verkar det som att e-handlaren ska dryga ut antalet egna produkter rejält, rapporterar Wall Street Journal.
Anonyma källor uppger för affärstidningen att Amazon inom de närmaste veckorna kommer att börja sälja blöjor under egna varumärken som Happy Bell och Mama Bear. Men det är inte det enda som den amerikanska e-handelsjätten planerar att sälja under egen flagg.
I utbudet kommer det även att finnas snacks, kryddor, kaffe, barnmat och rengöringsmedel, den typen av varor som kännetecknar en traditionell aktör inom dagligvaruhandel.
Bara för Prime-medlemmar
Amazon har jobbat med att ta fram produkter under egna varumärken i flera år, så kallat private label. Dels för att få en större kontroll på produkterna men även för att kunna öka sina marginaler, och att e-handlaren kan gynna sina egna varumärken genom bättre placering på den egna sajten, gör det inte sämre.
De egna produkterna väntas dyka upp på Amazons webbplats i slutet av maj eller i början av juni, men de kommer enligt WSJ bara att vara tillgängliga för bolagets omkring 50 miljoner Prime-medlemmar.
Troligtvis en genomtänkt strategi då dessa medlemmar tenderar att vara mer lojala och och spendera mer än vanliga kunder. Det skulle troligtvis även kunna locka en hel del kunder som idag inte är medlemmar att teckna ett medlemskap.