Att som svensk e-handlare sälja på marknadsplatser som Amazon är fortfarande ganska ovanligt. Men allt fler lockas av möjligheterna och enligt Amazon sålde fler än 1 000 svenska företag sina produkter på Amazon.se i slutet av 2022.
Det är en ökning med cirka 40 procent jämfört med 2021 och under förra året sålde Amazon mer än 4 miljoner varor från svenska små och medelstora företag. Det finns en hel del fördelar med att synas på marknadsplatsen, men smakar det så kostar det.
Enligt en undersökning så hamnar lite drygt 50 procent av e-handlarnas försäljning i Amazons fickor. En ökning med 40 procent jämfört med för fem år sedan.
Tvungna för att konkurrera
Bryter man upp siffrorna så betalar en genomsnittlig säljare på marknadsplatsen en transaktionsavgift på 15 procent, eller som Amazon väljer att kalla det, en "referral fee". Använder man sig även av e-handelsjättens frakttjänst Fulfillment by Amazon, något många utanför Sverige gör för att kunna konkurrera, så blir det ytterligare 20 till 35 procent i kostnader.
Att synas på marknadsplatsen utan att annonsera har under de senaste åren blivit allt svårare. Många vittnar till och med om att det är ett måste för att ha en chans att synas. Något som innebär att e-handlare får lägga ytterligare 5 till 10 procent av sin försäljning på annonsering.
En del av kostnaderna har e-handlare givetvis även om de inte säljer på Amazon. Att sitta på ett eget lager och sköta frakten själv är inte gratis, och att annonsera på Google eller i sociala medier blir allt dyrare.
Många e-handlare känner sig dock nästintill tvungna att använda sig av flertalet av Amazons tjänster för att kunna konkurrera på marknadsplatsen. Det samtidigt som kostnaderna ökat i en allt snabbare takt under de senaste åren.