2013 så lanserade Amazon en lite annorlunda satsning vid namn AmazonSmile. Tanken var att samla in pengar till välgörenhet och det skulle ske genom att handla på Amazon, förstås.
Lösningen var dock ganska intressant då Amazon helt enkelt lanserade en ny sida, smile.Amazon.com, där man kunde handla som vanligt men där 0,5 procent av priset på varorna sedan donerades till olika välgörenhetsorganisationer.
Hela processen skulle alltså vara mycket friktionsfri och inga extra kostnader skulle läggas på priserna. Det hela såg ut att gå bra till en början och 2017 hade AmazonSmile samlat in ungefär en halv miljard kronor till välgörenhet. Och idag på sajten framgår det att man donerat över 4 miljarder kronor ($400M) till olika organisationer.
Nu meddelar dock Amazon att slutet är nära för AmazonSmile. Tjänsten kommer att stängas ner helt den 20 februari i år.
Vi kommer att fortsätta att driva och investera i andra områden där vi har sett att vi kan göra en meningsfull förändring. Från att bygga billiga bostäder till att ge tillgång till utbildning i datavetenskap för studenter i underbetjänade samhällen, till att använda vår logistikinfrastruktur och teknologi för att hjälpa samhällen som påverkas av naturkatastrofer, skriver e-handelsjätten i ett brev till sina AmazonSmile-kunder.
Amazon menar på att det finns för många välgörenhetsorganisationer i världen, “mer än 1 miljon globalt”, och detta har gjort att AmazonSmile-pengarna inte räckt så långt som man hade hoppats i många fall.
Vår förmåga att påverka blev ofta för begränsad, säger e-handlaren.
Flera välgörenhetsorganisationer har förstås förlitat sig på ett kontinuerligt tillskott från AmazonSmile och dessa kommer nu att få en engångsdonation av Amazon som motsvarar tre månaders intäkter från tjänsten under 2022.