ANNONS

Amazon stängde ner konto när för mycket kom i retur

Amazon stängde ner konto när för mycket kom i retur

En Amazon-kund har fått sitt konto blockerat efter att han under de senaste två åren skickat tillbaka 37 av sina köp på marknadsplatsen.

ANNONS

En man vid namn Greg Nelson har sedan 2014 gjort 343 köp på Amazon. Nu ser det dock ut som att det inte blir några fler. Under de senaste två åren har han skickat tillbaka 37 av varorna han köpt, något som fått e-handelsjätten att tröttna och nu har de stängt ner hans konto, rapporterar The Guardian.

Som grädde på moset vägrar Amazon även att betala ut de pengar som han har på sitt konto i form av presentkort. Det då presentkorten bara går att använda på Amazon och inte har något värde utanför marknadsplatsen.

Enligt Greg Nelson har han haft en giltig anledning för alla de varor som han skickat i retur under de senaste två åren. De har antigen varit felaktiga, skadade eller inte som de beskrivits på sajten. Trots det har Amazon stängt av honom.

– Som ett tidigare troget fan av Amazon som varit kund sedan 2002, förstår jag att de försöker skydda sin verksamhet men jag tycker att de har hanterat den här situationen fullständigt gräsligt. Jag hade förstått om det funnits bevis för att jag på något sätt hade försökt att missbruka systemet, men det har jag inte, säger Greg Nelson.

Kommer inte att öppna kontot igen

Amazon har enligt Greg Nelson inte gett honom någon fullständig förklaring på varför kontot stängts, han säger sig bara ha fått ett standardsvar via mail där de säger att de inte kommer att öppna hans konto igen.

Amazon har inte heller velat lämna några ytterligare kommentarer om just Nelsons fall till media, men en talesperson för Amazon säger till The Guardian att detta är något som händer väldigt sällan.

– Vårt mål är att leverera den bästa upplevelsen för de miljontals kunder som handlar hos oss. I en liten bråkdel av fallen tvingas vi stänga konton där vi ser ett extremt missbruk. Ett beslut som fattas efter att vi noggrant granskat kontot och försökt hitta en lösning med kunden under en längre tidsperiod för att lösa eventuella problem.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap