Amazon håller så sakta på att rulla ut sina bokaffärer, Amazon Books, i USA. Efter lanseringen i Seattle i slutet på 2015 har e-handelsjätten meddelat planerna på ytterligare fyra butiker runt om i landet.
Men det är inte bara bokaffärer som står på agendan när e-handlaren expanderar i den fysiska världen. Enligt Business Insider håller Amazon just nu på att öppna upp pop up-butiker med inriktning på tech-prylar inuti välbesökta amerikanska köpcentrum.
Totalt ska Amazon ha öppnat 21 pop up-butiker i tolv städer, en siffra som ska öka till 30 butiker innan årets slut och till ett hundratal under nästa år. Sandeep Mathrani, VD för fastighetsfonden General Growth Properties som i våras förutspådde att Amazon skulle öppna ett hundratal butiker under de kommande åren, verkar inte ha varit helt fel ute.
Locka in kunderna i ekosystemet
I de nya butikerna, som påminner om de som e-handlaren testade redan 2014, kommer Amazon att sälja sina egna produkter som Kindle-läsare, surfplattor, mediaboxar och Echo-högtalare.
Förutom att Amazon ger kunderna en chans att köpa deras produkter i butik så är det ett sätt för e-handlaren att locka in dem i deras slutna ekosystem med tjänster och Prime-medlemskap. Och att Amazon sneglat allt mer på den fysiska världen har blivit tydligt under det senaste året.
– Vi kommer definitivt att öppna ytterligare butiker, hur många vet vi inte ännu. I detta tidiga skede handlar det om att lära sig, snarare än att försöka tjäna pengar, kommenterade Amazons grundare, Jeff Bezos, e-handlarens butikssatsning tidigare i våras.