E-handelsjätten Amazon har köpt upp företaget One Medical för cirka 3,9 miljarder dollar, eller runt 40 miljarder kronor. One Medical jobbar med att göra sjukvård mer prisvärd och tillgänglig. Något som kan behövas i USA, där sjukvård kan kosta skjortan om man inte är försäkrad ordentligt.
One Medical har dock förstås även en digital komponent och fokus verkar ligga på att just förenkla sjukvården i sin helhet.
One Medical kombinerar personlig vård på inbjudande kontor över hela landet med digitala hälso- och virtuella vårdtjänster, vilket gör det enklare för patienter att boka tider, förnya recept, få tillgång till uppdaterade hälsojournaler och förbättra hälsoresultaten, skriver Amazon om sitt köp.
Amazon är inte helt främmande på hälsofronten och har tidigare bland annat köpt ett digitalt apotek vid namn PillPack.
LÄS ÄVEN: E-handlaren betalade 1 miljard dollar för nätapoteket
Nu verkar man alltså ta ytterligare steg in i sjukvården och bolaget är uppenbart sugna på att skaka om marknaden lite.
Vi tror att sjukvården står högt på listan över upplevelser som behöver återuppfinnas. Boka en tid, vänta veckor eller till och med månader på att få ett möte, ta ledigt från jobbet, köra till en klinik, hitta en parkeringsplats, vänta i väntrummet och sedan undersökningsrummet för vad som alltför ofta är några förhastade minuter med en läkare, sedan göra en ny resa till ett apotek – vi ser många möjligheter att både förbättra kvaliteten på upplevelsen och ge människor tillbaka värdefull tid, säger Neil Lindsay, SVP för Amazon Health Services.
Mellan raderna står det klart att Amazon även vill förenkla kopplingen till apoteken, där man alltså redan äger PillPack.
Möjligheten att transformera sjukvården och förbättra resultaten genom att kombinera One Medicals människocentrerade och teknikdrivna modell och exceptionella team med Amazons kundbesatthet, historiska innovation och vilja att investera på lång sikt är så spännande, säger One Medicals vd Amir Dan Rubin.