Marknadsplatser har i dag inget ansvar för de produkter som säljs av tredje part på plattformen. Det innebär att diverse varor som inte uppfyller säkerhetslagar och regler kan dyka upp till försäljning, något som visat sig vara inte helt ovanligt hos till exempel Amazon.
Men vad händer händer egentligen om kunden skadar sig, eller sin egendom, med en vara som är defekt? Tidigare har det varit en fråga mellan kunden och tredjepartssäljaren. Men den 1 september lanserar Amazon ett nytt ersättningsprogram till de som drabbas.
E-handelsjätten kommer att betala ersättningskrav på upp till 1000 dollar. Låter det som småpengar? Faktum är att det är en summa som enligt bolaget täcker ungefär 80 procent av de krav som Amazon får på sig när det gäller skador som orsakats av produkter.
Tredjepartssäljarna kommer även framöver att vara ansvariga för att alla lagar och regler följs och att produkterna är säkra. Men skulle den ansvariga säljaren inte tillmötesgå kunden, ja då kan ersättningstaket höjas. Amazon kommer dessutom att bära kostnaderna i de fall som krävs, alltså även om det rör en extern säljare, så att kunden inte ska behöva vänta.
"Hundratals miljoner"
Anledningen till det nya programmet kan vara att Amazon räknar med minskade kostnader för skadeståndsprocesser. Det verkar alltså billigare att helt enkelt ersätta kunderna direkt.
Det nya ersättningsprogrammet ska, enligt Amazon, också göra livet lättare för säljarna på plattformen då den så kallade ansvarsförsäkringen blir både enklare och billigare att införskaffa.
Vi står bakom våra kunder, återförsäljare och de hundratals miljoner säkra och korrekta produkter som erbjuds i vår butik, skriver Amazon.
Amazon skriver även att man också kommer att hålla säljare informerade löpande, när kunder kräver ersättning, för att de ska kunna uppdatera sina produkter till att motsvara de krav som finns på respektive marknad.
LÄS ÄVEN: Farliga varor avslöjades på sajten – nu svarar Amazon.se på kritiken