I augusti förra året så bad vi en handfull marknadsföringsexperter att förutspå hur Amazon.se skulle påverka svensk e-handel. Experterna var ganska eniga om att det var en stor chans att Amazon skulle ta en stor del av synligheten på marknaden inom ett antal månader. Företagets enorma produktutbud förutspåddes av bara farten stiga till ytan på exempelvis Google. Kanske inte inom alla kategorier men tillräckligt många för att kännas av bland svenska e-handlare.
LÄS ÄVEN: Experterna: “Amazon kommer knäcka den svenska marknaden”
Nu när det gått ungefär ett halvår sedan Amazon.se slog upp portarna så vände vi oss återigen till experterna för att se om de stött på Amazon i sitt dagliga arbete och hur det gått för e-handelsjättens synlighet i Sverige.
Har Amazon knäckt den svenska marknaden? Låt oss se.
Har ni märkt av Amazon.se när det kommer till ert eget arbete?
Vi har märkt att Amazon successivt har ökat sina investeringar i några kategorier och det märks framförallt på Google Shopping. De har en ökad visningsandel och eftersom de är en stor spelare så har det påverkan, berättar Karl Lindberg på byrån AdRelevance.
Både ja och nej. När det kommer till Google Ads har de en hög närvaro i vissa segment inom exempelvis elektronik, medan vi knappt ser röken av dem i andra e-handelssegment, säger Michael Wahlgren, grundare på byrån Pineberry, och tillägger:
För SEO så har vi mätt 1 500 stora och viktiga sökord för Amazon sedan de lanserade i Sverige. Även om Amazon gradvis förbättrar sig på dessa sökord rankar de fortfarande bara topp 3 på ett av sökorden och topp 10 på drygt 20 av dem. Samtidigt är Amazons främsta SEO-styrka deras enorma utbud vilket gör att de kan synas på många mindre sökord, och visst ser vi att de syns på fler och fler av denna typ av sökningar.
Knappar in på svenska e-handlare
Michael Wahlgren jämför även Amazon.se med den svenska marknadsplatsen CDON, där man sett att den amerikanska jätten definitivt gjort intåg.
Amazon vs. CDON från Sistrix Visibility Index (klicka för större bild)
Om vi exempelvis analyserar deras organiska synlighet med hjälp av Sistrix Visibility Index ser vi att de i dag har ungefär hälften så stor synlighet i Sverige som CDON, men gapet dessa marknadsplatser emellan minskar ju snabbt, säger Michael Wahlgren.
“Intresset fortsatt skyhögt”
Johannes Trolin, SEO-konsult på byrån WGP, berättar samtidigt om en drastisk ökning i svenskarnas sökningar relaterade till Amazon.
Intresset för Amazon är fortfarande skyhögt. I Googles sök är Amazon faktiskt bland de absolut mest eftersökta e-handlarna i Sverige. Sökvolymdata visar också att svenskar nu söker efter Amazon på olika sätt över 800 000 gånger i månaden. Det är mer än dubbelt så många sökningar som innan den svenska webbplatsen lanserades, säger Johannes Trolin och fortsätter även han att göra jämförelser med svenska e-handlare:
En månad efter lansering syntes webbplatsen på nära 30 000 sökord. Nu, ett halvår senare, ligger den siffran på över 150 000 sökord, varav 50 procent har Amazon på sida 1-3 i sökresultatet. Total sökvolym för deras topp 10 000 sökord är över 1,6 miljoner sökningar per månad. Bara med tillväxten som skett under det senaste halvåret har Amazon redan nått en högre synlighet än flera svenska e-handlare, som till exempel Ginza, och ligger hack i häl på flera andra som till exempel Dustin och MediaMarkt.
Ganska litet genomslag
Just elektroniksegmentet återkommer i flera av experternas svar och det är alltså ett område som Amazon traditionellt ska vara starka inom. Christian Rudolf, vd på byrån TopDog, har kikat lite närmare på just den branschen.
Ett segment där jag trodde att de skulle ha kommit ganska långt efter sex månader är elektronik. Amazons erbjudande är starkt där. Men jag satte mig och manuellt kollade sökdatan utan att hitta så många sökord med hög volym, inom just elektronik. Bland namn, titlar och koncept går de dock mycket mycket starkt. Detta sagt så pekar kurvorna spikrakt uppåt så det kommer obehagligheter, det tar bara 6-12 månader till, konstaterar Christian Rudolf.
Michael Wahlgren vittnar också om ett mindre genomslag, trots stor synlighet på många områden.
Vi bedömer att deras genomslag på den svenska marknaden ännu så länge är ganska litet. Samtidigt pekar alla siffror på att de tar mer och mer mark. Även i de segment där de annonserar aggressivt kan vi generellt inte se att det påverkat våra e-handlare i samma segment negativt, säger Michael Wahlgren.
Mer stabilt i söken nu
Samtidigt kan Magnus Äng, grundare på byrån TopVisible, konstatera att Amazon.se nu har en mer stabil närvaro i sökresultaten.
Deras placeringar i det organiska sökresultatet är mer stabilt nu, innan jul så fluktuerade de rejält. I april har Amazon cirka 600 000 besökare och det ska jämföras med i början av mars då det var cirka 500 000 besökare, alltså en tillväxt med 20 procent från förra månaden och mer än en fördubbling sedan årsskiftet. De har för närvarande ungefär 28 000 topp 10-placeringar vilket ska jämföras med 2 200 vid årsskiftet, säger Magnus Äng.
Magnus Äng har även kikat efter källan till den starka ökningen sedan årsskiftet och pekar bland annat på att andelen länkar till Amazon.se ökat ganska snabbt. Från februari ska det ha varit en ökning med 25 procent och e-handlaren har nu närmare 1000 inlänkar, som förmodligen ger en boost till sidan.
“Massagepistol och zippotändare”
När det kommer till betald marknadsföring så har Magnus Äng även noterat två sökord som står ut.
När det kommer till Google Ads så kommer cirka 80 procent av besökarna via Amazon-varumärkessökningar, resterande från generiska söktermer eller andra varumärken. Utöver varumärkesrelaterade sökord så sticker två sökord ut, det är massagepistol och zippotändare där de har köpt en relativt stor andel av sökningarna, berättar Magnus Äng.
"Rent av dråpliga resultat"
Amazon verkar göra precis det som förutspåddes av experterna i vår tidigare artikel. Man använder sin storlek till sin fördel och skjuter brett. Men det kommer också med sina svagheter, enligt Johannes Trolin.
De har ett enormt sortiment av måttlös variation, och genom att låta sökmotorer indexera allt så kan de konkurrera genom att ha en sida som specifikt matchar precis det sökaren är ute efter. Det är ofta en effektiv SEO-strategi där man använder sin storlek som sin styrka. Men det har kommit med en del baksidor, nämligen att det blivit snudd på omöjligt att hålla hög kvalitet på alla sidor. Det är mycket som har automatiserats, vilket ofta leder till dåliga, eller rent av dråpliga, resultat, säger Johannes Trolin.
Och det är här svenska e-handlare har en möjlighet att vinna mot e-handelsjätten.
Det är en möjlighet som andra svenska e-handlare kan vinna på genom att helt enkelt hålla lite högre kvalitet. Genom att ge lite mer kärlek till sina titlar och beskrivningar, att skriva bättre innehåll till sina sidor och göra sina produktsidor lite mer användarvänliga så kan man både konkurrera med Amazon i söket och vinna mer lojala kunder som kommer tillbaka nästa gång de vill handla, säger Johannes Trolin.