ANNONS

Amazon.se - en ketchupeffekt som tar 30 procent av trafiken

Först kommer inget - sen kommer allt (Vi vet, det ska vara en annan typ av flaska)

Men hotet ligger inte i Googles sök?

ANNONS

Vi kunde inte hålla oss. Trots att det inte gått så lång tid sedan Amazon.se lanserades så var vi tvungna att höra av oss till marknadsföringsexperterna igen. Detta för att få reda på vad som händer bakom kulisserna. Hur stort genomslag har Amazon.se fått de första veckorna?

LÄS ÄVEN: Experterna: “Amazon kommer knäcka den svenska marknaden”

Ehandel kontakade marknadsföringsbyråerna Adrelevance, Pixel, TopDog, Pineberry, WGP och TopVisible i förra veckan. Vi var inte ute efter några specifika siffror utan bara hur Amazon.se dykt upp i byråernas dagliga arbete. Har e-handelsjätten gjort något avtryck på den här korta tiden?

LÄS ÄVEN: Fajten på Google har börjat: “Amazon har råd att blöda pengar”

Karl Lindberg på Adrelevance gästade nyheterna kort efter lanseringen, då Amazon började köpa annonser på svenska Google. Sedan dess verkar det inte ha hänt jättemycket när det kommer till Google Ads.

Än så länge tar de inte så stor visningsandel för de kunder som vi ser att de är med i auktionen mot. Men vi förväntar oss såklart att det kommer att öka inom en snart framtid, säger Karl Lindberg till Ehandel och konstaterar att Amazons annonser fortsatt är väldigt dåligt uformade.

"Extremt snabbt"

Hur ser det då ut på Google i stort, det vill säga organiskt och SEO-mässigt. Henrik Vikström på byrån Pixel ger följande analys:

För att Amazon ska kunna synas organiskt i Google här i Sverige måste de få in länkar till Amazon.se. De har redan en bra teknisk plattform och otroligt mycket produkter med "bra" content, även fast vissa översättningar är skrämmande dåliga. Dock har Amazon.se fått en otrolig skjuts i länkar sedan de lanserade. Totalt är de nu uppe i över 500 unika sajter som länkar till dem, vilket är extremt snabbt, säger Henrik Vikström.


Många länkar till Amazon.se

Enligt Henrik är dock länkarna till Amazon.se inte av bästa kvalité.

De flesta sajter som länkar till Amazon.se kommer från andra länder, vilket inte kommer att hjälpa dem så mycket att synas så bra organiskt i Google i Sverige. Det är endast cirka 80 svenska sajter (om man kollar på .se-domäner) som länkar till Amazon, vilket är en bråkdel av till exempel CDON som har 2100 unika .se-domäner som länkar.

Enligt Pixel har Amazon.se dykt upp bland cirka 3000 svenska sökord än så länge. Den största delen av trafiken ska dock komma in via deras varumärke, alltså sökningar relaterade till “Amazon”. E-handelsjätten ska dock ha börjat ranka på obskyra sökord som till exempel "stående kristallkrona", "paddeltennis" eller "hårklippningsmaskin", konstaterar Henrik Vikström.

"Trafiktapp på 10-30 procent"

Hur lång tid kan det då ta innan Amazon.se får ett större genomslag?

Jämför man detta med Nederländerna, där de lanserade i våras, så har de fått in 1600 länkar från .nl-domäner och där syns de idag på cirka 1,2 miljoner sökord och driver ungefär 4 miljoner besökare från Google varje månad, säger Henrik Vikström och fortsätter:

Vi kan vänta oss att det även kommer att hända i Sverige inom ett halvår och att Amazon.se då kommer att ta cirka 3 miljoner besökare organiskt från e-handlare som idag rankar väl i Google i Sverige. Så det kan innebära ett trafiktapp i den organiska trafiken i storleksordningen 10-30 procent för e-handlare som CDON, Adlibris men även prisjämförelsesajter som Pricerunner och Prisjakt, som idag får flera miljoner besökare varje månad från Google.

Han är inte heller ensam om just den tidshorisonten. Christian Rudolf på byrån TopDog tror även han på ett stort genomslag om ungefär ett halvår.

SEO-påverkan är fortfarande ringa. Du kan räkna med en ketchupeffekt 6-7 månader efter lansering. Då börjar det obehagliga för alla andra, säger Christian Rudolf.

Christian Rudolf pekar även på utvecklingen i Google Trends kring intresset för “Amazon” hos sökjätten.

Den effekten uppnåddes utan varumärkesreklam. Ingen annan e-handlare kan göra det. Det är en efterfrågan som de andra ej får, konstaterar han.

"Inget som förvånar"

Michael Wahlgren på byrån Pineberry instämmer i att påverkan hittills är ganska liten.

Än så länge har Amazon inte gjort ett avtryck på marknadsföringslandskapet i Sverige. Detta är inget som förvånar då det gått så kort tid. Vi följer Amazons organiska synlighet på Google med stor spänning, än så länge ökar de långsamt. SEO tar tid så detta är en väntad utveckling, säger Michael Wahlgren.

Han meddelar samtidigt att de inte sett röken av Amazon på Facebook.

Vi har börjat att se Amazon på Google Ads. Med tanke på att de är en av världens största Google Ads-annonsörer så ligger de hittills väldigt lågt. Då deras lansering varit skakig är det klokt av dem att inte trycka gasen i botten på Google Ads, men det kommer säkert, säger Michael Wahlgren.

Christian Rudolf tror samtidigt att Amazon kommer att vara störst inom Google Ads inom några månader, alltså en liknande utveckling som inom det organiska i Sverige.

När det kommer till det organiska så uppskattar Magnus Äng, på TopVisible, att Amazon just nu får in över 50 000 besökare från Google per månad. Magnus Äng pekar på, precis som Henrik Vikström var inne på, att det främst handlar om varumärkessökningar relaterade till "Amazon".

Vi kan se rörelser i sökresultaten där Amazon kliver högre upp och relativt snabbt för att vara en "ny aktör" på marknaden. De har börjat inta topp 20-placeringar i många olika branscher, framför allt vid sökningar på Google med fraser som består av många ord, men ännu har de inte nått topplaceringarna, säger Magnus Äng.

Några exempel på enstaka ord som de rankar högt på sägs vara "datorstol" och "skyddsdörr".

"Det är en berg och dalbana"

Magnus Äng säger samtidigt att det är mycket svårt att dra några slutsatser ännu då den första tiden med en ny sajt är ganska kaotisk.

Just nu är det generellt sett svårt att se några större sökordstrender, i början är det en berg och dalbana, om ett par veckor och månader kommer man tydligare kunna se trender för sökord, konstaterar han.

Sandra Mellqvist på byrån WGP pekar samtidigt på att konkurrensen inte bara ligger i Amazons synlighet när det kommer till Google.

Även om Amazon börjar konkurrera i sökresultaten så är det långsiktiga hotet inte att de kommer konkurrera i sökresultatet. Det är att de kommer konkurrera med sökmotorer för produkt och shoppingsökningar. Amazon är sin egen sökmotor, och i länder som USA visar studier att fler än hälften av alla köpresor börjar med en sökning på Amazon, säger Sandra Mellqvist, och tillägger:

Ser vi en liknande utveckling i Sverige kan vi vänta oss stora ändringar i marknadsföringen. Då måste företag ta ställning till hur mycket det är värt att synas på Amazon gentemot andra kanaler, och vi kommer sannolikt att se flera marknadsbudgetar styra om mot Amazon-optimering och annonsering.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se