ANNONS

Amazon-säljare trakasserar kund: “Avboka annars förlorar jag jobbet”

Montage
Foto: Stockbild

Systemfel hos Amazon?

ANNONS

Den svenska nyhetssidan Sweclockers rapporterar om en minst sagt otrevlig upplevelse vid en beställning på Amazon.se. Efter att en medarbetare på Sweclockers kommit över en produkt till ett väldigt bra pris, förmodligen för bra för att vara sant, så började säljaren i fråga att kontakta kunden.

Vid beställning av en ritplatta till lågt pris, som senare visade sig vara fel, följdes detta upp av direktkontakt från säljaren med vädjan till köparen att självmant avboka sin order, skriver Sweclockers.

Säljaren ska ha förklarat att prissättningen var fel och att kunden i fråga behövde avbryta ordern.

Annars kommer jag att bli straffad. Jag kommer att förlora mitt jobb och kommer att behöva betala för att täcka förlusten, skrev säljaren.

Detta följdes upp av tre mail, två meddelande på Whatsapp och sedan flera telefonsamtal och röstmeddelanden, efter att kunden i fråga inte avbrutit ordern.

Anledningen till säljarens desperata ton är troligen de straff Amazon utfärdar mot säljare som avbokar kunders ordrar. Säljaren debiteras i regel 8,5 procent av ordervärdet om de avbokar en kunds order. Sker många avbokningar kan Amazon gå så långt som att stänga av säljare. Då säljarna ofta är små enmansbolag kan individens ekonomiska påverkan bli stor, skriver Sweclockers.

Vi på Ehandel har faktiskt varit med om liknande upplevelser vid beställning på Amazon.se. Inte alls på samma nivå som Sweclockers exempel, men där säljaren vädjar flera gångar om att dra tillbaka till exempel en begäran om återbetalning. Detta då det uppenbarligen har någon form av negativ effekt på deras rykte på marknadsplatsen. Inte för att de ansett att återbetalningen varit fel i sig, utan för att de själva velat göra den, utan att gå via ett "officiellt" Amazon-ärende.

I kommentarerna till Sweclockers artikel så är det uppenbart att många tycker synd om säljaren. Vissa menar även på att kunden borde ha haft mer empati och avbrutit köpet.

Det känns dock mest som ett systemfel som Amazon är ansvarig för. Att kunder som endast lagt en order, och kanske inte ens kollat sin mail, sen blir jagade i sociala medier och via telefon känns inte helt rätt.

Ehandel har bett Amazon om en kommentar i ärendet.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se