Redan 2014 skrev vi om hur Amazon klättrade på listan över världens starkaste och mest värdefulla varumärken. Den gången hade man norpat första platsen bland detaljhandlare. Nu fem år senare är det istället dags att ta den absoluta toppositionen.
LÄS ÄVEN: Amazon - världens starkaste varumärke inom detaljhandel
Amazon är nu världens mest värdefulla varumärke enligt listan Brandz Top 100, som sammanställs av analysföretaget Kantar och den globala PR-byrån WPP.
E-handelsjätten klättrar två positioner på listan, från nummer tre förra året till nummer ett i år. Den som får flytta på sig är Google som nu hamnar på plats tre. Apple håller samtidigt ställningarna på position två.
Värt 315 miljarder dollar
Amazon är dock inte ensam om att klättra på Top 10-delen, av den långa listan av välkända varumärken. E-handelskonkurrenten Alibaba tar också två steg uppåt och hamnar på respektabla plats sju.
Kantar och WPP räknar även ut ett värde på varumärkena och Amazons steg med 52 procent, jämfört med förra året. Det totala varumärkesvärdet för e-handelsjätten ska vara 315 miljarder dollar. En bra bit över Alibabas 131 miljarder dollar. Top 10 av BrandZ Top 100 kan ni se nedanför:
BrandZ Top 100 Most Valuable
Global Brands 2019
1. Amazon (315,5)
2. Apple (309,5)
3. Google (309)
4. Microsoft (251)
5. Visa (178)
6. Facebook (159)
7. Alibaba (131)
8. Tencent (130,8)
9. McDonald’s (130)
10. AT&T (108)