Amazon ska enligt flera källor ligga i startgroparna för att lansera en egen musiktjänst. Lanseringen ska ske i juni eller juli och tanken är att man ska utöka innehållet i sitt Prime-medlemskap. Men även om man ger sig in i den strömmande musikvärlden kommer man nog inte att bli en Spotify-dödare, något det snackats om tidigare.
Enligt källor ska den nya musiktjänsten inte innehålla det allra senaste som släppts i musikväg. Endast musik som är äldre än sex månader ska finnas tillgänglig för lyssnarna. E-handelsjätten verkar inte vara ute efter att revolutionera branschen, utan snarare ge lite grädde på moset till sina 20 miljoner Prime-medlemmar.
Klart med två av tre
Amazon har så här långt kommit överens om ett avtal med två av de tre stora skivbolagen, Sony Music Entertainment och Warner Music Group, och flera mindre oberoende bolag. Hur förhandlingarna går med Universal Music Group är ännu oklart.
I slutet av april tecknade Amazon ett exklusivt flerårigt avtal med HBO om att få ta del av deras katalog av eftertraktade serier och miniserier. Även i det fallet gäller det lite äldre serier, precis som nu med musiken.