Kina är en het e-handelsmarknad och allt fler västerländska företag vill ha sin bit av kakan. En av dem är Amazon som beräknas ha drygt 1,3 procent av online-marknaden i landet, men nu satsar man på att utöka sin andel.
Förutom att den amerikanska e-handelsjätten har planer på en ny distributionscentral i Shanghais frihandelszon, gör man nu det oväntade draget att öppna en butik på Alibabas e-marknadsplats Tmall, Amazon.tmall.com.
Än så länge har butiken ett ganska begränsat utbud jämfört med Amazons kinesiska sajt, Amazon.cn, men det ska bland annat finns livsmedel, skor och barnkläder till försäljning. Om även Amazons dotterbolag Diapers.com dyker upp på systersajten Tmall Global återstår att se.
Provision till Alibaba
Amazon räknas som Kinas åttonde största e-handlare men har en lång bit kvar upp till jättarna Alibaba och JD.com. Alibaba-ägda Tmall är klara ledare med en marknadsandel på 57,6 procent, något som gjort att många västerländska varumärken öppnat butiker inuti marknadsplatsen, även om de har egna fristående butiker.
Att Amazon ”tvingas” göra det kan dock nästan anses vara lite pinsamt, men också nödvändigt då man får tillgång till mycket trafik. Det innebär som bekant också att Amazon därmed blir kund till Alibaba och måste betala provision vid varje försäljning.
Källa: Reuters, Tech in Asia