ANNONS

Amazon om svenska premiären: "Kommer att arbeta hårt"

Alex Ootes, Vice President European Expansion på Amazon

Fortsätter att jaga handlare.

ANNONS

Nu är det slutspekulerat. Amazon har till slut lanserat sin svenska sajt under onsdagsmorgonen. Här samsas produkter från Lagerhaus, Ellos och Elextrolux med produkter från Asus, Lego och Bosch. Man bjuder på fri frakt till ombud vid köp över 229 kronor och utlovar ett växande utbud.

Vi är glada över att slå upp dörrarna för Amazon.se och erbjuda svenska konsumenter ett urval på fler än 150 miljoner produkter, varav tiotusentals kommer från lokala svenska företag, säger Alex Ootes, Vice President European Expansion på Amazon, i ett uttalande.

Idag går bara startskottet för Amazon.se, vi kommer att arbeta hårt för att vinna svenska konsumenters förtroende genom att bygga vidare på produktutbudet, hålla låga priser och erbjuda en bekväm shoppingupplevelse de kan lita på.

Amazon verkar dock inte helt nöjda med antalet anslutna svenska handlare, för Alex Ootes passar även på att återigen försöka sälja in möjligheten att ansluta sig till marknadsplatsen.

Idag säljer tusentals europeiska och lokala partners sina produkter via Amazon.se och våra övriga europeiska butiker, samt i USA. Vi är glada över att kunna erbjuda produkter från svenska leverantörer till våra internationella kunder så att de kan hjälpa dem växa med varje köp de gör. Små och mellanstora företag som säljer i Amazons butiker skapade enligt uppskattningar 1,6 miljoner jobb världen över och vår förhoppning är vi får se svenska företag frodas på samma sätt, säger han.

I samband med lanseringen har Amazon även meddelat öppningen av en vindkraftspark i vämländska Bäckahammar, som ska stötta Amazon Web Services datacenter i landet. Dessutom ska man sjösätta en andra vindkraftspark i Västernorrland, som byggs i detta nu. Där väntas produktionen vara igång under 2022 och tillsammans ska de producera 213 MW hållbar el till det svenska elnätet.

Nils Lund
nils@ehandel.se