I höstas introducerade Amazon en ny tjänst riktad mot e-handlare, Login and Pay with Amazon. En betallösning för e-handlare som baseras på Amazons egen infrastruktur för betalningar, och gör att e-handelsjättens kunder kan använda sina Amazon-konton för att betala även hos andra e-handlare.
Nu gör man ytterligare en satsning på onlinebetalningar med recurring payments, eller återkommande betalningar.
Tjänsten gör att företagets mer än 240 miljoner aktiva användare kan välja om de vill använda sin lagrade kreditkortsinformation, på Amazon.com, för återkommande köp på andra sajter. Det möjliggör köp av tjänster som till exempel telefonräkningar eller digitala musikabonnemang.
Sparar inga kunduppgifter
Den nya betaltjänsten riktar sig till andra e-handlare och för detta tar man självklart ut en avgift på varje transaktion. Det här breddar också Amazons roll som mellanhand för tredjepartssäljare, som står för 40 procent av deras försäljning, och utökar Amazons inflytande utanför sin egen e-handelsplats.
Amazon har under de senaste månaderna testat den nya tjänsten hos ett antal nystartade företag. Ting, ett mobiltelefonföretag, är ett av dessa och de kunder som använde Amazons nya betaltjänst för återkommande betalningar spenderade 30 procent mer under denna perioden.
Amazon säger också att man inte kommer att samla in några uppgifter från köpen, förutom beloppet för varje transaktion. Det för att säljare som använder sig av tjänsten ska känna sig säkra med att Amazon inte samlar på sig information om deras kunder som de sedan kan använda sig av för att konkurrera med dem.