ANNONS

Amazon lanserar ny funktion i Sverige: "Viktigt för konsumenter"

Ska hjälpa fler att välja mer hållbart.

Hur lätt är det egentligen att handla mer hållbart vid konsumtion?

Enligt en undersökning, som tagits fram av OnePoll på uppdrag av Amazon, säger hela 55 procent av Sveriges konsumenter att det är svårt att identifiera produkter med hållbarhetsegenskaper.

För att råda bot på detta har marknadsplatsen i dag rullat ut Climate Pledge Friendly i Sverige. Det är ett program som ska göra det lättare att hitta produkter med olika typer av hållbarhetsegenskaper.

ANNONS

"Oerhört viktigt"

Det kan till exempel handla om varor som är tillverkade av återvunnet material och/eller ekolgiska råvaror, eller produkter som ger en energibesparing. Gemensamt för dem är att de uppnår förbättringar inom minst ett hållbarhetsområde framtagna av miljöcertifieringar som Svanen, Rainforest Alliance och Forest Stewardship Council.

Att kunna välja produkter med certifierade hållbarhetsegenskaper är viktigt för svenska konsumenter, och då är det också oerhört viktigt att enkelt kunna förstå vad detta faktiskt innebär. Med lanseringen av Climate Pledge Friendly-programmet gör vi det enklare för våra svenska kunder att välja mer hållbara alternativ när de shoppar på Amazon.se, säger Gulfem Toygar, Sverigechef för Amazon, i en kommentar.

Programmet sträcker sig över ett stort antal kategorier, bland annat elektronik, skönhet, mode, skafferi och hushåll.

Nils Lund
nils@ehandel.se