E-handelsjätten Amazon är inte direkt synonymt med lyxvaror. Trots stora framgångar i de flesta branscher så har Amazon länge kämpat med att få fotfäste inom modebranschen, och då kanske speciellt bland lite finare och dyrare varor.
Nu lanserar e-handlaren en ny avdelning i sin app, kallad Luxury Stores. Avdelningen beskrivs av Amazon som en butik i butiken och först ut att synas där är modehuset Oscar de la Renta. Det som saluförs är bland annat modemärkets höstkollektion samt handväskor, smycken och accessoarer.
Oscar de la Renta är stolta över att samarbeta med Amazon inför lanseringen av Luxury Stores, säger modemärkets vd Alex Bolen i ett pressmeddelande.
Det speciella med Amazons Luxury Stores är att inte vem som helst kan shoppa där. Den nya butiken är nämligen “invite only”, du måste alltså få en inbjudan för att ta del av lyxutbudet. Ett uppenbart försök att öka exklusivitetsfaktorn, och motverka “Amazon-stämpeln”.
Det är fortfarande dag ett, och vi ser fram emot att expandera Luxury Stores, utveckla konceptet på uppdrag av våra kunder och öppna en ny dörr för designers över hela världen för att få tillgång till befintliga och nya lyxkunder, säger Christine Beauchamp, chef för Amazon Fashion.
Det ska även finnas större möjligheter att skräddarsy hur varorna visas upp i appen, något lyxmärken förstås gärna vill ha kontroll över. Bland annat så erbjuder Luxury Stores 360-graders vyer av plaggen. Oscar de la Renta ska som sagt vara först ut men fler modemärken förväntas hoppa på inom de kommande månaderna. Avdelningen är i skrivande stund endast tillgänglig i USA.