ANNONS

Amazon lanserar i Sverige: "Vi är optimistiska"

Offentliggör lanseringen av Amazon.se.

ANNONS

Nu är det officiellt, det vi avslöjade redan i höstas. Amazon har påbörjat lanseringen av sin svenska sajt.

Amazon har varit tillgängligt för svenska konsumenter och företag genom våra olika europeiska hemsidor under flera år, men nästa steg är att introducera ett komplett detaljhandelserbjudande i Sverige och det är det vi planerar att göra nu, säger Alex Ootes, Vice President EU Expansion på Amazon, i ett uttalande.

Vi är optimistiska inför att vi, genom att fokusera på de saker vi tror att kunderna kommer att lägga störst vikt vid – låga priser, stort utbud och snabba leveranser – på sikt kommer att kunna vinna de svenska kundernas förtroende, fortsätter han.

Man har under året rekryterat ett antal svenska aktörer att sälja på plattformen, både på den svenska marknaden, men också för att nå ut till fler globala marknader.
En av de som redan finns hos e-handelsjätten är snackstillverkaren Nicks.

Möjligheterna på Amazon är enorma. Amazon har vuxit till att bli vår viktigaste kanal för export och inom de första månaderna av vårt samarbete med Amazon nådde vi ett positivt kassaflöde”, säger Pierre Magnusson, Head of E-Commerce på N!CK’S.

N!CK’S fortsätter att växa och har blivit ett av de bästsäljande varumärkena inom vår kategori, och vi ser fortfarande en 50-procentig årlig tillväxt enbart från Amazons butiker inom EU. Jag skulle definitivt rekommendera fler svenska företag att börja sälja på Amazon.

Exakt när man slår upp de digitala portarna är dock oklart i dagsläget. Man vill heller inte gå in på några detaljer vad gäller vilka serviceerbjudanden som kommer att lanseras med Amazon.se.

Vi har i dagsläget ingen ytterligare information, utöver det som står i pressmeddelandet. Vi kommer att berätta mer när vi är närmare lansering, säger Nick Caplin, talesperson på Amazon EU, till Ehandel.

LÄS ÄVEN: Exklusivt: Här är Amazon.se – det blir en helsvensk lansering

Nils Lund
nils@ehandel.se