Nu gör Amazon det lite lättare för sina miljontals kunder att donera pengar till välgörande ändamål. På den nylanserade shoppingportalen, AmazonSmile, kan kunder enkelt och smidigt skänka 0,5 procent av den totala köpeskillingen till sin favoritorganisation.
Priserna ska vara samma som på Amazons vanliga sajt och utbudet ska inte heller det skilja sig så värst mycket. De produkter som inte ska vara tillgängliga är bland annat digitalt innehåll som e-böcker och musik, samt varor som finns i Amazons prenumerationstjänst, Subscibe and Save.
– Vi erbjuder kunderna en möjlighet att på ett enkelt sätt stödja välgörenhetsorganisationer runt om i landet. Vi tror kunderna kommer att älska möjligheten att stödja sin favoritorganisation utan att de behöver ändra på hur de handlar, och det finns ingen gräns för hur mycket Amazon kommer att donera, säger Ian McAllister, General Manager för AmazonSmile.
1 miljon organisationer
För att skänka pengar måste kunden alltså besöka smile.amazon.com, istället för Amazons vanliga adress. Väl där väljer kunden vilken välgörenhetsorganisation de vill stödja, sen är det bara att shoppa på.
Det ska enligt Amazon finnas nästan en miljon amerikanska välgörenhetsorganisationer att välja mellan och kunden kan när som helst ändra vilken organisation de vill skänka pengar till.
– AmazonSmile hjälper oss att nå miljontals befintliga och nya välgörare som kan hjälpa oss att hitta botemedel mot cancer och rädda barn. På St Jude tar vi täten för att hjälpa resten av världen med att behandla och besegra barncancer. Samtidigt ska ingen familj någonsin få en faktura från St Jude för behandling, resor, boende eller mat. Samarbetet med AmazonSmile ger oss ett nytt sätt att stödja vår mission som är enkelt både för oss och de som vill hjälpa, säger Richard Shadyac Jr, VD för St. Jude Children’s Research Hospital.
Källa: Press