Amazon lanserade igår kväll sin första egna mobiltelefon, Fire Phone. En mobil som följer deras framgångsrika mediaplattor Kindle Fire. Teknikmässigt är det en modern mobil med en 4,7 tums skärm och alla moderniteter man kan förvänta sig av en bra smartphone.
Ett unikt perspektiv
Vad är det då som gör att mobilen står ut, likt Mr Pines lila hus? Den tidigt ryktade 3D-funktionen förstås. Jeff spenderade en hel del tid åt mobilens "dynamiska perspektiv". Mobilen har nämligen fyra kameror som kan räkna ut exakt var användarens huvud är och därmed justera innehållet på skärmen efter det. De som testat funktionen beskriver det inte som den 3D vi är vana vid idag, i filmer, utan snarare en justering av perspektivet och en möjlighet att kika "runt" saker på skärmen.
Jeff pratade ingående om hur de arbetat i flera år med att få denna funktion att fungera. Speciellt hur de lyckas identifiera och följa ditt ansikte. Vi gissar dock att de spenderat minst lika mycket tid på en annan funktion i telefonen, vid namn Firefly.
De flesta konstaterar att dynamiskt perspektiv verkar vara en cool grej och kanske telefonens främsta unika säljargument. Det sägs även finnas möjlighet för intressanta spel när utvecklare sätter tänderna i funktionen.
Hittar allt du vill köpa
Den riktigt stora nyheten var dock telefonens funktion Firefly. Mobilen har en dedikerad knapp för kameran och håller du inne denna aktiveras Firefly. Ett program som via kameran och mikrofonen kan identifiera mer än 100 miljoner saker i vår köttsliga värld.
Funktionen demonstrerades på scenen av Jeff Bezos som snabbt identifierade allt runtomkring sig. De som var där rapporterade att det gick ruskigt fort att identifiera fysiska objekt. Firefly kan även identifiera saker du ser på TV eller lyssnar på. Identifiering sker med hjälp av Amazons enorma datacenter dit små snuttar av data skickas iväg och identifieras sekundsnabbt.
Du kanske kan gissa vad nästa steg är. Självklart är du bara något klick ifrån att köpa allt du identifierar runtomkring dig. En möjlighet som skrämmer vissa samtidigt som de flesta verkar imponerade av Jeff Bezos ihärdiga vision. Han vill verkligen göra Amazon till butiken för allt och eliminera friktionen vid köp.
Även om 3D-funktionen eller det dynamiska perspektivet verkar vara väl genomfört och inte enbart en gimmick, så är möjligheten att köpa allt du ser förmodligen av större vikt för Amazon. Men för att placera denna köpmaskin i folks fickor behöver man givetvis stå ut ur mängden, likt Mr Pines färgglada hus på en gata med femtio vita hus.
Fri frakt på köpet
Med detta sagt är Firefly förstås en funktion som har ett stort värde då den även kan identifiera andra saker, exempelvis telefonnummer, tavlor, qr-koder, skyltar och adresser. Firefly sparar även allt det du identifierar så att du till exempel kan köpa det vid ett senare tillfälle.
Om Fireflys shoppingmöjligheter inte var tydliga nog så passar Amazon på att inkludera ett års gratis Prime i introduktions-erbjudandet. Ett medlemskap hos Amazon som ger fri frakt i ett år samt en del andra tjänster som Prime Music och Prime Instant Video. De som köper Amazons mobil är därmed en knapptryckning ifrån att fraktfritt köpa allt de ser eller hör, via någon av Amazons marknadsplatser.
Man skulle kunna säga att e-handelsjätten har tagit showrooming till en helt ny nivå. En personlig shoppingmobil går numera att stoppa ner i din ficka. En e-handelsmaskin som på någon sekund lägger en order på en av Amazons 70 miljoner artiklar. Det återstår att se hur bra denna shoppingmaskin kommer att sälja men om det går lika bra som för deras Kindle-läsare så är nog Jeff Bezos ett steg närmare sin vision.