E-handelsgiganten Amazon gav sig in på företagshälsovård med sitt Amazon Care i slutet av 2019. Men tre år senare läggs den ned, enligt Washington Post. De har tagit del av ett internt mail, som även bekräftats av en talesperson.
Det var inte ett lätt beslut, men det togs efter flera månader av överväganden. Även om de kunder som använt Amazon Care älskat flera aspekter av det, så är det inte ett tillräckligt komplett erbjudande för de stora företagskunder som vi har siktat in oss på. Det hade därför inte fungerat långsiktigt, skriver Neil Lindsay, senior vice president of health på Amazon, i mailet.
Beskedet kommer bara ett par veckor efter att e-handelsjätten basunerade ut att de skulle utöka erbjudandet i Amazon Care med vård för psykisk hälsa, i partnerskap med Ginger.
Amazon Care gick kortfattat ut på att patienter kunde träffa anställda inom hälsovården digitalt, eller få hembesök. Det fanns även möjligheter för vaccination och screening för vanliga hälsobesvär.
Söker nya vårdmöjligheter
Vad som sker med Amazons planer i hälsovård i övrigt är dock fortfarande oklart. Man har tidigare förvärvat One Medical, som erbjuder prenumerationsbaserad vård. Enligt The Verge tittar bolaget på andra förvärv i segmentet. Så man verkar inte ha givit upp kategorin.
Amazon Care däremot drar sitt sista andetag den 31 december i år.