Amazons shoppingfest Prime Day är precis avklarad och vi har ett resultat. Föga överraskande i dessa tider så slogs ett nytt försäljningsrekord för tredjepartssäljarna. De passerade hela 3,5 miljarder dollar, fördelat på 19 länder - en ökning med nästan 60 procent jämfört med förra året.
Vi är jätteglada att Prime Day blev ett rekordevent för både små och medelstora företag över hela världen, säger Jeff Wilke, vd på Amazon Worldwide Consumer, i ett uttalande.
Jag är också väldigt tacksam över våra anställda och partners runtom i världen som gjorde Prime Day möjlig.
Bland det som shoppades mest i år fanns trådlösa accessoarer sängkläder och hälsoprodukter. Amazon uppger att kunderna sparade över 1,4 miljarder dollar under Prime Day 2020.
Årets Prime Day var särskilt fokuserad mot att stötta små företag och enligt Amazon själva lyckades dessa tillsammans dra in runt 900 miljoner dollar under de två första veckorna, som senare utmynnade i det enorma shoppingeventet.
Vi ser nu fram emot att skapa fler möjligheter för våra partners att växa och kunderna att fynda under den kommande högtidssäsongen, säger Jeff Wilke.