E-handelsjätten Amazon ser nu över sitt konsumentskydd i stora delar av världen. Man har länge erbjudit kunderna ett bra skydd kring själva köpet men nu ska detta även sträckas ut till personskador samt kundens hem.
Nyheten kommer efter rapporter om husbränder kopplade till exempelvis elscootrar, och dåliga laddare till dessa typer av elektriska fordon. Något som var på tapeten redan för flera år sedan.
Även om personskada eller skada som orsakas av ett defekt produktköp är sällsynt, strävar vi efter att göra lösningen av sådana anspråk enkel och bekväm. För att förenkla denna process för våra kunder och säljande partners kommer Amazon att underlätta lösningen av skadeanspråk på egendom och personskador mellan kunden, den säljande partnern och deras försäkringsleverantör, skriver e-handlaren.
Amazon är uppenbart trött på att hantera dessa typer av ärenden och vill skapa en mer standardiserad process. Om produkterna inte går att backa upp med en försäkring så får de helt enkelt inte säljas på Amazon.
Kort förklarat så kommer Amazon nu kräva att produkttillverkare har en försäkring som täcker dessa områden, på aktuell marknad där varorna säljs. Är du endast återförsäljare så måste du kunna förmedla tillverkarens försäkringsuppgifter till Amazon. Det ska finnas en omsättningsgräns där kravet slår in, men enligt Channelx så är nivån inte specificerad.
Förändringen gäller i EU, Storbritannien och Kanada. Och den ska redan vara live i USA.