Google ska ha varit intresserade av att köpa Twitch, en live streamingwebbplats med fokus på e-sport och datorspel, under en längre tid. Twitch som lanserades 2011 ger spelare möjlighet att dela med sig av sitt spelande live, och hade enligt många varit en perfekt partner till YouTube som ägs av sökjätten.
Enligt vissa källor ska affären så gott som ha varit i hamn, men Amazon ville annat och svepte in och köpte upp företaget för 970 miljoner dollar.
– Jag är glad över att kunna meddela att vi har förvärvats av Amazon. Vi valde Amazon eftersom de tror på vårt community, de delar våra värderingar och långsiktiga visioner, och de vill hjälpa oss att nå dit snabbare. Vi kommer att behålla det mesta som det är idag; vårt kontor, våra medarbetare, vårt varumärke, och framförallt vårt oberoende. Men med Amazons stöd har vi nu resurser att ge er ett ännu bättre Twitch, säger Emmet Shear, vd för Twitch.
55 miljoner unika besökare
Köpet kommer att betalas kontant och är affären är den näst största i Amazons historia efter köpet av Zappos 2009. Men det verkar också vara en väldigt populär plattform e-handelsjätten lagt vantarna på.
Under juli månad hade Twitch 55 miljoner unika besökare som tittade på mer än 15 miljarder minuter innehåll skapat av mer 1 miljon broadcasters. Något som innefattar individuella gamers, pro gramers, förläggare, utvecklare, medier och olika organisationer inom e-sport.
– Broadcasting och att titta på andra som spelar är ett globalt fenomen och Twitch har byggt en plattform som samlar tiotals miljoner människor som tittar på miljarder minuter av spel varje månad. Det som är så otroligt, är att Twitch bara är tre år gammalt. Precis som Twitch är vi besatta över kunder och gillar att tänka annorlunda, och vi ser fram emot att lära av dem och hjälpa dem att gå framåt ännu snabbare och att bygga nya tjänster, säger Jeff Bezos, grundare och vd för Amazon.