ANNONS

Amazon kapar band med grossister - experten: “Kan slå hårt”

Emelie Wallin om Amazons senaste utspel

“Detta blir en ögonöppnare”.

ANNONS

E-handelsjätten Amazon meddelar nu en tråkig nyhet för företag som agerar distributörer eller grossister åt andras varumärken. Många som agerar mellanhand åt varumärken kan snart säga hejdå till Amazons marknadsplats. E-handlaren kommer nämligen att istället köpa direkt från varumärkesägaren.

Förändringen kommer inte oväntat i skuggan av det tuffare marknadsklimatet. Emelie Wallin som är expert på marknadsplatser hos leverantören Omniarch var snabb att lyfta nyheten i egna kanaler. Vi vände oss till henne för att få veta mer.

För Amazon i Europa innebär detta att Amazon endast kommer att köpa varor direkt från varumärkesinnehavare, med vissa undantag vid ensam distributionsrätt. Amazon menar på att det leder till ökad kostnadskontroll från deras håll och att de genom denna policy får möjlighet att säkra de bästa priserna på marknaden åt sina kunder, säger hon till Ehandel.

"B2B-modell till en D2C-modell"

Det handlar alltså om när man säljer direkt till Amazon och de sedan säljare vidare produkterna via marknadsplatsen. Det finns dock en utväg om du agerar grossist och hamnar i kläm med den nya policyn. Eller om du är en e-handlare som använder en grossist ute i Europa för att få ut dina egna produkter på Amazons olika marknadsplatser, och inte vill ta över det i helt egen regi.

För svenska företag som säljer sina produkter via distributörer eller återförsäljare, ofta till andra länder i Europa, så innebär det kort och gott att dessa partners inte längre har möjlighet att sälja produkter till Amazon som en återförsäljare. Däremot har de möjlighet att ansöka om att bli Amazon Seller och således sälja samma produkter på Amazon med försäljning till slutkonsumenten. Distributörer behöver med andra ord gå från en B2B-modell till en D2C-modell på Amazon för att fortsätta sälja samma varor, säger Emelie Wallin.

Vilka konsekvenser tror du att detta kommer att få?

Jag tror framför allt att detta blir en ögonöppnare för alla företag att de behöver se över sin återförsäljarstrategi och sätta sig in i vad detta innebär för dem. Det är inte ovanligt att svenska företag idag samarbetar med distributörer ute i Europa som besitter en hög lokal kännedom om sin marknad, där svenska varumärken inte alltid har tillräckligt god insikt i hur dessa varor distribueras till slutkonsumenten.

Och här ligger alltså problemet i att distributörerna i många fall också agerar experter för de lokala marknaderna.

Många varumärken känner i dagsläget inte ens till att deras varor faktiskt redan säljs via öppna marknadsplatser såsom Amazon via distributörer och återförsäljare, i dessa fall kan denna nya policy slå hårdare än väntat, säger Emelie Wallin.

De som nu är drabbade har inte heller speciellt lång tid på sig att justera hur man jobbar mot Amazon som marknadsplats.

För att hjälpa grossister och distributörer att förbereda sig för denna förändring kommer vi inte att implementera denna förändring förrän i april, skriver Amazon.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap