I april 2014 kunde vi meddela att Amazons fraktfria gräns på 25 pund ifrån Storbritannien slopats av nätjätten. Detta skedde i samband med att det rapporterades om att Amazon kämpade med skenande fraktkostnader och man såg därmed över sina olika erbjudanden på den fronten.
Vår analysavdelning som först och främst analyserar svensk e-handel har även vissa metoder för att mäta Amazons försäljning i vårt land. Utan att gå in på detaljer så såg analysavdelningen en dipp i försäljningen för Amazon efter att de tagit bort vad man kallade "Free Super Saver Delivery" till Sverige.
Det är förstås inte speciellt långsökt att en ny fraktfri gräns kommer att öka försäljningen till vårt avlånga land.
Sverige får fri frakt
Denna gång är det dock inte Amazons brittiska sida som låter svenskarna handla fraktfritt, över ett visst belopp. I dagarna har istället Amazons tyska sida infört en fraktfri gräns på 39 euro till Sverige.
- Amazons kunder från de nyligen tillagda länderna - Tjeckien, Danmark, Sverige, Finland, Ungern, och Slovakien - kan nu njuta av gratis standardfrakt på tiotals miljoner varor på beställningar över 39 euro när de handlar på Amazon.de. Kunder med beställningar över 39 euro, som godkänts för fri frakt, erbjuds gratis standardleverans i kassan, skriver Amazon.
Den fraktfria gränsen på 39 euro ska gälla på alla varor som märkts med "FREE Delivery" i Amazons mobilapp och på Amazon.de. Varorna som är godkända är de som Amazon själva säljer eller som säljs av tredjepartssäljare som använder Amazons lager.
Denna förändring lär med största sannolikhet resultera i att Amazon säljer mer till Sverige. Hur mycket är dock förstås omöjligt att säga.
Tyskland bas för flera länder
Amazon.de kanske inte låter som ett speciellt stort hot. Det har dock visat sig att Amazon allt mer använder den tyska sidan som Europa-bas.
I början av november lanserade exempelvis Amazon.de sin sida på turkiska. Denna översättning kom även den med en fraktfri gräns, dock på 49 euro. Översättningen innebär även kundtjänst på turkiska via telefon och e-post.
Amazon meddelar att turkiska är det fjärde största språket på sajten. Det är alltså tydligt vad e-handelsjätten håller på med. Man översätter sidan till de språk och länder där man har flest besökare ifrån. Idag ska den tyska sajten finnas översatt till polska, holländska och förstås engelska.
Inte helt ofarligt med Amazon.de
Medan många väntar på att Amazon ska göra ett inträde i Sverige så kanske de smyger på oss via Amazon.de istället. Vi gissar dock att svenskarna inte är den femte största besöksgruppen till sajten.
Intressant är även att lanseringen av andra språk, utöver engelska, på Amazon.de ska ha skett ganska nyligen. Nederländerna fick en egen version i augusti och Polen i oktober, följt av Turkiet nu i november.