Att annonsera i samband med sökningar på konkurrenters varumärken är vanligt i e-handelsbranschen och något som även sker på Amazons plattform. Exempelvis när det nystartade företaget x vill konkurrera med ett etablerat varumärke så ser man till att synas i sökningar efter konkurrentens produkter.
Nu rapporterar Wall Street Journal att Amazon inte riktigt vill spela med samma regler som alla andra. Enligt deras undersökning, där de pratat med anställda hos Amazon och med konkurrerande företag, så begränsar e-handelsjätten annonsmöjligheterna när det gäller deras egna varumärken.
Exempel som tas upp är bland annat Amazons Fire TV, Echo Show och Ring Doorbell. Om du säljer en konkurrerande produkt till dessa och vill synas på relaterade varumärkessökningar så kommer du att stöta på patrull. Enligt Wall Street Journal har Amazon ibland helt förbjudit försäljningen av konkurrerande produkter, så att de skulle godkänna konkurrenters annonser på sökningar efter Amazons produkter låter förstås inte omöjligt.
Rapporten följer tidigare undersökningar av Wall Street Journal där det bland annat har avslöjat hur Amazon kopierar tredjepartsäljares produkter.
LÄS ÄVEN: Amazon-anställda stal e-handlarnas data för att skapa egna produkter