Igår skrev vi om hur e-handelsplattformen Etsy höjde priserna, vilket i sin tur försorsakade en strejk bland runt 70 000 säljare. Nu kommer beskedet att även Amazon höjer avgifterna i USA. Det handlar om en femprocentig ökning för de som använder sig av deras fulfilment-lösning.
Anledningen är, föga överraskande, att man behöver parera för bränslepriser och inflation.
2022 hade vi förväntat oss en återgång till det normala när covid-19-restriktionerna lättar runt om i världen. Men drivmedelspriser och inflation har inneburit ytterligare utmaningar, skriver Amazon till säljarna.
En avgiftshöjning som analytiker tror kan slå mot säljarna, snarare än slutkunden.
Eftersom det inte appliceras direkt på konsumenten, så kommer de förmodligen att klara sig undan kritik från slutkunden, säger Neil Saunders, analytiker på GlobalData, till Marketwatch.
Han tror istället att säljarna kommer att tvingas leva med ännu tajtare marginaler inledningsvis. Något som säkerligen kommer att bli kännbart för många.