AmazonFresh, e-handelsjättens leveranstjänst för färska dagligvaror som lanserades redan 2007, har så sakta börjat sprida ut sig i USA. I veckan expanderade tjänsten till Chicago samt Dallas och AmazonFresh är nu tillgängligt i 17 amerikanska städer, samt i London.
Nyligen kunde vi även berätta att Amazon har planer på att bygga livsmedelsbutiker och upphämtningsstationer som endast är till för Amazon Fresh-kunder. Och e-handlaren verkar ha stora planer för sina matbutiker.
Enligt interna dokument som Business Insider tagit del av kan det på sikt bli så många som 2 000 butiker runt om i USA.
Testar två butikskoncept
E-handlaren kommer dock att börja i en mindre skala och till en början rör det sig om ett 20-tal butiker inom en två-årsperiod. Städerna som nämns i rapporten är Seattle, New York, Miami samt Las Vegas och Amazon planerar att testa två olika versioner av sina butiker i pilotstadiet.
Hälften av butikerna kommer att agera utlämningsställen för onlinebeställningar, medan övriga tio kommer att fungera som traditionella livsmedelsbutiker där kunderna kan knalla runt i gångarna och själva fylla kundvagnen.
Amazon har sin vana trogen valt att inte kommentera planerna på de fysiska butikerna.