När vi intervjuade Sveriges marknadsföringsexperter i augusti, om Amazons stundande intåg, så stod det klart att SEO och sökordsmarknadsföring kunde bli ett slagfält när Amazon väl lanserade.
LÄS ÄVEN: Experterna: “Amazon kommer knäcka den svenska marknaden”
"En intern hittelön"
När Amazon.se öppnade dörrarna i veckan så hörde vi därmed av oss till Google Ads-experten Karl Lindberg, på byrån Adrelevance, för att se om de sett några Amazon-annonser.
Vi har inte sett några Google-annonser för Amazon i Sverige ännu. Vi har en intern hittelön för de som ser en annons först, sade Karl Lindberg till oss igår.
Karl Lindberg berättade också att Amazon vanligtvis väntar ett par veckor efter en lansering innan de börjar köpa Google Ads. I och med att Black Friday ligger så nära i tiden väntade man sig dock ett snabbare förlopp, och det blev det. Senare under gårdagen hörde nämligen Karl av sig igen med flera exempel på annonser.
Lika dålig kvalité som sajten
Amazon var alltså igång med sin sökordsannonsering i princip direkt, dagen efter lanseringen. Karl Lindberg är dock inte speciellt imponerad av deras första försök.
Google-annonserna följer samma kvalitet som övriga delar i lanseringen. Ingen hög kvalitet och de utnyttjar bara en del av möjlig annonsyta, konstaterar han.
En annons för sökningar på “nya böcker” driver trafiken till en landningssida för plånboksfodral och annonser för varumärkessökningar på “Amazon” visar växelvis en annons på holländska.
Kvalitén på annonserna verkar dock inte stoppa Amazon från att spendera pengar på dem. De sägs buda ganska aggressivt och enligt vad Karl Lindberg och hans team sett så ligger de i topposition på alla sökord de dykt upp under.