En ny tjänst från Amazon gör det möjligt för tv-spelande kunder att använda sina Amazonkonton till att köpa virtuella varor, valutor och tillägg för nya nivåer eller utmaningar när de spelar.
Funktionen som kallas, In-App Purchasing tillåter spelutvecklare att inkludera tjänsten i sina spel som deras kunder kan spela på nätet, datorer eller Kindle-läsare. Tack vare att kunden kan använda sina konton på Amazon kan spelutvecklaren nå fler kunder, öka säkerheten kring betalningarna och även kundservicen.
– Vi älskar det faktum att Amazon tillåter spelare att köpa virtuella objekt med samma inloggningsuppgifter och betalningsinformation som de redan har på Amazon.com. Vi tror att det kommer att ge våra spelare samma grad av förtroende som när de köper något annat på Amazon.com, säger Chris Scholz, vd för spelutvecklingsföretaget Free Range Games.
Kommer även finnas på Amazon.com
Amazon säger att det som finns till försäljning i spelen även kommer att finnas tillgängligt på Amazon.com. Det som är populärt i appen kommer att visas i topplistor, produktrekommendationer och i andra marknadsföringskampanjer på sajten.
Kunderna kan via sitt konto på Amazon betala med kreditkort, presentkort eller med faktura. Amazon i sin tur tar en procent på försäljningen, en procentsats som tydligen ska variera lite från fall till fall. Men de transaktioner som sker via Amazon Appstore ger spelutvecklaren 70 procent av försäljningen, Amazon tar de övriga 30 procenten.
– Spelutvecklare bygger spel för flera olika plattformar och medier. In App Purchasing för Mac, PC och webbaserade spel är vår senaste tjänst som hjälper spelutvecklare att få sin verksamhet att växa och öka sin kundbas, säger Mike Frazzini, chef för Amazons spelavdelning.
Enligt Amazon själva har man mer än 3000 spel i sin digitala spelbutik. I Amazon Appstore säger man sig ha tiotusentals appar och spel till försäljning.
Källa: Press