En av världen största aktörer inom e-handel uppkallad efter Brasiliens längsta flod är nu på väg att ta sig in i Latinamerikas största ekonomi med hjälp av sin populära läsplatta Kindle.
Tanken är att Amazon.com ska hålla verksamheten i landet helt digital till en början för att minimera de risker som en större lansering skulle innebära i ett land med ökända brister i infrastruktur och ett komplext och kostsam skattesystem.
Brasilien skulle därmed bli det första landet Amazon.com går in med enbart digitala produkter. Även om målet i framtiden ska vara en full detaljhandelsverksamhet.
Två lokala bokförlag säger till nyhetsbyrån Reuters att de har haft möten och videokonferenser under de senaste månaderna för att få till ett avtal med Amazon angående Kindle och deras digitala produkter.
– De berättade för oss att planen är att starta i oktober eller november, säger ett av förlagen som vill vara anonyma till Reuters.
Amazons talesman Craig Berman har avböjt att kommentera men enligt källor hoppas man att kunna ta 90 procent av marknaden i Brasilien när det gäller e-böcker. Delvis eftersom många brasilianare redan laddar ner innehåll från deras webbplats med hjälp av läsplattor de köpt utomlands.
Brasilien står redan idag för 1 procent av den globala trafiken till Amazon.coms webbplatser. Det kan jämföras med 2,3 procent i Storbritannien eller 1,3 i Tyskland, där Amazon.com redan har verksamhet.
För att snabbt vinna marknadsandelar i Brasilien kommer Amazon förmodligen sälja sin mest grundläggande Kindlemodell till ett subventionerat pris. Amazon ska enligt källor redan nu tecknat avtal med 30 brasilianska förlag och jobbar på att bygga en portfölj med 10 000 e-böcker innan slutet av året, säger en annan källa med insyn i företaget.
Källa: reuters