Dålig hy blev upprinnelsen till det internationella hudvårdsmärket Hollywood Skin.
Allt började med att jag själv fick akne i vuxen ålder, jag hittade inga produkter här i Sverige som kunde hjälpa mig. Men sen åkte jag till USA och hittade produkter med annat innehåll, som hjälpte, säger Linnea Jämtin, grundare och ägare av Hollywood Skin till Ehandel.
Linnea Jämtin tänkte direkt att det borde gå att skapa produkter med liknande innehåll, och att sälja dem i Sverige och i Europa.
Men jag var samtidigt tveksam, detta vara 2013 och väldigt få handlade på nätet då.
Amazon blev Linneas ingång till e-handel.
Jag hörde från en kille som sålde kosttillskott att hans försäljning fått en skjuts tack vare Amazon. Och det funkade jättebra även för mig, majoriteten av min försäljning kom från Amazon i början.
Men nu vill Linnea försöka lämna Amazon men samtidigt tacka för att de hjälpte henne under uppstarten.
Det finns många fördelar med Amazon, och en är att om man vill skicka produkter över hela världen har de ett distributionsnät för det. Men jag försöker driva trafik till Hollywood Skins egen hemsida för att köpen ska slutföras där. Amazon är inte lika enkla att arbeta med längre, de har blivit stora och konkurrensen mellan produkterna har hårdnat. Samtidigt har oseriösa aktörer försvunnit därifrån vilket är bra. Men jag vill bort därifrån nu, de har ett krångligt regelverk där de kan stänga ner en annons och sedan är det krångligt att få upp den igen. Dessutom tar de 30 procent av försäljningen.
Hur förflyttar du försäljningen från Amazon till din er egen hemsida?
Jag lägger ett lägre pris på produkterna på min hemsida.
Hur stor del av er omsättning kommer från Amazon kontra er hemsida i dagsläget?
50 procent kommer från hemsidan och 50 procent via Amazon.
Hollywood Skins målgrupp är i medelåldern men de har även en del yngre personer som gillar produkterna och då främst aknesegmentet. Därför har Hollywood Skin naturligt valt Facebook som den primära sociala mediekanalen.
På hemsidan kan man se mängder av Reviews med tillhörande bilder.
Ja, vi har märkt att det fungerar väldigt bra för oss när vanliga människor lämnar reviews, de som lämnar med bild får en rabattkod hos oss.
Influens marketing är det marknadsföringssätt som fungerar bäst för Hollywood Skin.
Det började med att en fransk kvinna gjorde ett inlägg om vad hon tyckte om våra produkter Vi kollade upp henne, hon är i 40-års ålder, en helt "vanlig" person. Vi kontaktade henne, men hon ville inte göra betalda samarbeten, hon har cirka 10 000 följare som precis som hon, är intresserade av hudvård.
Arbetar ni med några kända influensers?
Nej, faktiskt inte. Jag tror att vanliga människor är mer trovärdiga, när det är betalda samarbeten så ifrågasätts trovärdigheten tror jag. Titta bara på den uppmärksammade festen med Katrin Zytomierska och Bingo Rimér. Hur många av de företag som de har varit ansiktet utåt för vill fortsätta samarbeta nu, och hur har det skadat varumärket. Samma sak med Paolo Roberto.
Hollywood Skin arbetar som sagt främst med att marknadsföra reviews från vanliga följare och med Facebook-annonsering.
Annonseringen genererar inte i så mycket försäljning men vi samlar in mejladresser den vägen och arbetar sedan med email marketing, vilket fungerar väldigt bra. Jag tror att TikTok och Youtube blir nästa steg för oss.
Hollywood Skin omsatte 4,2 miljoner kronor 2021 och sysselsätter totalt åtta personer runt om i världen. Kundtjänst sitter till exempel i Mexiko. I omsättningen ingår även den skönhetssalong som Linneas syster sköter.
Hollywood Skin är ett gångbart namn även utomlands förstår jag, men hur kom du på namnet?
Det har alltid varit en dröm för mig att bo och leva i Hollywood, och när jag var där och hittade produkterna som förbättrade min hy, kom jag på namnet.