ANNONS

Amazon-anställda stal e-handlarnas data för att skapa egna produkter

Det är svårt att inte fuska när man kan
Stockbild

Enligt ny rapport.

ANNONS

Amazon har länge hävdat att de inte använder tredjepartsäljares data för att skapa konkurrerande produkter, under Amazons egna varumärken. Företaget har till och med vittnat inför den amerikanska kongressen om att man inte jobbar på detta vis. Och att företaget har en intern policy om att detta är förbjudet verkar de flesta vara överens om, men hur fungerar det i praktiken är frågan?

The Verge, som hänvisar till en rapport från The Wall Street Journal, berättar nu att detta inte följts i verkligheten. Enligt flera tidigare anställda och en nuvarande anställd hos Amazon så har man ofta smygkikat på tredjepartsäljarnas produkter och försäljningsdata när man tagit fram egna produkter.

Vi visste att vi inte fick göra det. Men samtidigt skapar vi Amazon-märkta produkter och vi vill ju att de ska sälja, ska en tidigare anställd berättat för WSJ.

Enligt uppgifterna så ska alltså policyn inte följts på många håll inom företaget och att kika på säljarnas data ska vara något som diskuterades öppet i till exempel möten. Detta är något som e-handlare, som säljer hos Amazon, misstänkt är fallet i många år och vi har även haft e-handlare som öppet medgett att det är risken man tar för att sälja där.

Amazon säger att de inte tror på WSJ-rapporten men att man ska starta en intern utredning för att få klarhet i frågan.

Även om vi inte tror att dessa påståenden är korrekta, tar vi dessa anklagelser mycket allvarligt och har inlett en intern utredning, säger Amazon i ett uttalande.

EU har också misstänkt att detta pågår bakom kulisserna och det har bland annat föreslagits att man sätter upp informationsbarriärer inom Amazon för att stoppa eventuellt missbruk av datan.

LÄS ÄVEN: EU vill tvinga Amazon att sätta upp ”kinesiska murar”

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se