ANNONS

Amazon anmäls för Dark Patterns: “Strider mot lagen”

Upplägget med Prime sägs vara olagligt.

ANNONS

Det norska konsumentrådet Forbrukerrådet har tittar närmare på e-handelsjätten Amazons kundklubb Prime och finner flera problem med den. Framför allt ska det vara alldeles för svårt att avsluta sin prenumeration på Amazon Prime.

Det ska vara lika enkelt att säga upp som att starta ett abonnemang. Tyvärr ser vi att spelare som Amazon gör allt för att användarna ska fortsätta betala, säger konsumentdirektör Inger Lise Blyverket.

Enligt Forbrukerrådet tvingar Amazon användarna genom en rad steg och “förvirrar medvetet med text och design” för att göra det så svårt som möjligt att avsluta prenumerationen. Man pekar på att företaget använder så kallade dark patterns för att få kunderna att inte säga upp sin prenumeration.

Företag som Amazon räknar uppenbarligen med att kunder kommer att avstå från uppsägningen, antingen genom att upprepade gånger varna för fördelarna som försvinner eller genom att göra processen så svår att användarna så småningom ger upp, säger Inger Lise Blyverket.

Forbrukerrådet har nu anmält Amazon till det norska Konsumentverket för orimlig kommersiell praxis och för vad de anser strider mot marknadsföringslagen.

Detta strider inte bara mot användarnas förväntningar, utan strider också enligt vår uppfattning mot både norsk och europeisk lagstiftning.

Enligt organisationen har 16 konsumentorganisationer i Europa och USA nu också vidtagit åtgärder mot Amazon på grund av Forbrukerrådets rapport. Man bjuder även på en video som ska visa på problemet, som ni kan se nedanför:

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se