Att Amazon för tillfället satsar på tillväxt och inte vinst har vi rapporterat om tidigare. Framförallt har man investerat i ett väl utbyggt nätverk av distributionscentraler i USA, men även runt om i världen. Något som enligt olika rapporter ska ge Amazon en än mer betydande del av den globala e-handelsmarknaden inom några år.
För tillfället har e-handelsgiganten 46 distributionscentraler i USA, och man håller just nu på att bygga ytterligare åtta. Utanför USA har man 43 lager i drift och ytterligare fem ska vara igång innan årsskiftet. Något som betyder att man lagom till jul kommer att ha imponerande 102 distributionscentraler runt om i världen.
Och som vi alla vet är det inga små lager den amerikanska e-handlaren smäller upp. I dag är de flesta av Amazons lager minst 90 000 kvadratmeter stora, och när man till slut har sina 102 distributionscentraler redo att användas, kommer Amazon att ha en total lageryta på över 6,5 miljoner kvadratmeter.
Dags att vända skutan
Amazon har också satsat en del på att göra distributionscentralerna allt mer automatiserade. Bland annat köpte man upp robottillverkaren och mjukvaruföretaget Kiva Systems för 775 miljoner dollar. Kiva som utvecklar och tillverkar robotar och program för hantering och optimering av varuflöden.
Många av de nya distributionscentralerna ligger också närmare storstadsområdena, något som gjort att Amazon kortat ner sina leveranstider sista tiden, och även gjort dem billigare för sina kunder.
En utveckling som den nya skattelagen till stor del ligger bakom. Nätgiganten var först emot lagförslaget och hotade att stänga ner distributionscentraler i flera stater för att slippa betala moms i dessa. Men sedan några år tillbaka har man istället samarbetat för att få till en federal lag som skulle tillämpas lika i alla stater över hela landet.
Om och när Amazon lyckas vända skutan är det inte omöjligt att man gör det rejält. E-handelsjätten har nämligen konstant ökat sin omsättning och tillväxt. Att man inte uppvisat den vinst som många investerare hoppats på beror till stor del på de investeringar som man gjort den senaste tiden. Investeringar som ska ska se till att man står väl rustade för framtiden och tar en ännu större del av den globala e-handelsmarknaden.
Källa: Internet Retailer