Researchfirman Millward Brown har ännu en gång analyserat och listat de starkaste globala varumärkena. Googles senaste satsningar har tagit dem förbi Apple och nu håller sökjätten position ett. Apple trillar alltså ner till plats två och på plats tre hittar vi IBM, följt av Microsoft och McDonalds.
Amazon som förra året gick om Walmart och tog plats 14 på listan klättrar återigen uppåt. Amazon kan nu stoltsera med att vara i topp 10, på plats nummer tio. Amazons varumärke uppskattas vara värt 64 miljarder dollar. Detaljhandelskonkurrenten Walmart som vill utmana Amazon på nätet fortsätter att tappa varumärkesvärde och hamnar på plats 22.
Studien vid namn Brandz Top 100 baseras på finansiell data men även marknads- och kundundersökningar.
Google kickar alltså ner Apple ifrån tronen, en förstaplats som de hållt de senaste tre åren. Googles varumärke ska ha växt med 40 procent det senaste året och sägs nu vara värt 185 miljarder dollar. "Amazon" har dock växt aningen mer med 41 procent. I topp 10 är det Google, Visa (plats 7) och Amazon som stärkt sina varumärken avsevärt det senaste året.
Amazon är det första detaljhandelsföretaget som går in bland topp 10 mest värdefulla globala varumärken och är förstås obestridd etta i kategorin detaljhandel:
Topp 10 varumärken inom detaljhandel