För exakt ett år sedan tog den nya e-handeln Alva sina första steg ut i världen. Bakom nätbutiken, som säljer ekologiska och Fairtrade-certifierade sängkläder, står e-handelsprofilen och Let's Deal-grundaren Alexander Hars och hans sambo Johanna Lindberg. Tillsammans med en rad vänner som både skulle hjälpa till med finansiering och arbeta operativt med bolaget, bestämde sig paret för att dra sitt strå till stacken för att förbättra bomullsindustrin.
LÄS ÄVEN: Let's Deal-grundaren tillbaka - lanserar ny e-handel
Och nu står det klart att det långtifrån bara var Alexander och Johanna som såg ett behov av förbättrade sängtextilier. Under det första året har Alva sålt 4 000 lakan till totalt 2 000 personer. Det motsvarar en omsättning på tre miljoner kronor. Till Ehandel säger en glad Alexander Hars att tre miljoner är långt över förväntan, eftersom bolaget inledningsvis hade hoppats på att nå 1,5 miljoner under det första året.
Tack till alla som valt bomull som känns skön mot huden och i hjärtat. Ert val betyder att människorna bakom produkten får rättvist betalt och slipper använda bekämpningsmedel som förgiftar både människa och miljö. Tillsammans med er förändrar vi en smutsig industri, tillägger han i en kommentar.
Har hjälpt 125 indiska familjer
Under sitt första år köpte Alva in totalt 126 ton bomull, och eftersom bolagets affärsmodell går ut på att schysst produktion har inköpen gjorts direkt från småskaliga bomullsodlare i Indien via kooperativet Chetna Organic.
VD Alexander Hars med Alvas framtida arvtagare
Enligt Alvas beräkningar har det första året inneburit att 125 indiska familjer har fått ett bättre leverne. Detta eftersom de sluppit odla med hjälpa av giftiga bekämpningsmedel och dessutom fått bättre ekonomiska möjligheter att ge sina barn en utbildning.
Som en del av affärsupplägget har de bomullsproducenterna fått tillgång till olika ekonomiska bidrag, som till exempel ett Fairtrade-bidrag som bland annat ska användas till att förbättra dricksvattnet i de indiska byarna.
Alla förtjänar att sova gott om natten och vi kommer att fortsätta arbeta hårt för att skapa förändring och ge människorna bakom produkten ett ansikte, avslutar VD Alexander Hars.