Att det är tuffa tider för matkassebolagen är bara förnamnet. Det är tydligt när LMK-gruppen, som bland annat driver Linas matkasse, nu släpper sin delårsrapport för det tredje kvartalet.
EBIT-resultatet landade på -26 miljoner i Q3. Det var en försämring med 5 miljoner, jämfört med motsvarande period i fjol. LMK pekar som många andra nu på inflation, högre räntor och sparsammare konsumenter.
Inflationen har framförallt påverkat oss med högre priser på livsmedel, bränsle, el och förpackningsmaterial, vilket pressade våra marginaler. Konkurrensen på marknaden ledde också till högre rabattnivåer vilket har negativ inverkan på våra marginaler genom minskad nettoomsättning, skriver LMK-vd:n Walker Kinman.
Redan höjt priserna
Samtidigt minskar omsättningen med 21 procent till 206 miljoner kronor. Koncernen har också tappat drygt 5 000 kunder sedan slutet av 2021 och har nu 74 000 aktiva kunder. Nu återstår det att se hur kunderna tar emot eventuella fortsatta prishöjningar framöver.
Vi har kunnat motverka en del av inflationens påverkan under kvartalet genom prisökningar. Prisökningarna har inte lett till nämnvärda kundbortfall, vilket visar att kunderna uppskattar vår produkt. Vi kommer att fortsätta att utvärdera prisjusteringar för att hantera effekterna av inflationen, skriver vd:n.