Passerar Instagram som störst bland unga vuxna.
Sociala medier har en allt större inverkan på hur svenskarna shoppar. Under den senaste månaden har fyra av tio svenska konsumenter, 37 procent, valt att köpa en vara efter att ha sett den på sociala medier. Det visar en rapport från Klarna. Mer än hälften av dem har även köpt en produkt direkt via plattformen.
Högsta siffran hittills
Den plattform som ökar snabbast när det gäller köp och inspiration är Tiktok. Mer än en tredjedel av de som nyligen shoppat via sociala medier har gjort det via Tiktok.
Det är den högsta siffran hittills i Klarnas undersökning, vilken uppdateras varje kvartal. Nio procentenheter högre jämfört med för bara ett år sedan, skriver Klarna i en kommentar.
Framför allt ökar shopping via Tiktok hos den yngre befolkningen. Bland svenskar i gruppen 18 till 26 år har Tiktok för första gången tagit förstaplatsen som den plattform som används mest för shopping och inspiration.
Dagens konsumenter förväntar sig en smidig shoppingresa, där allt sker på samma ställe, från inspiration till köp. Precis som vi idag har personliga sociala medier-flöden där underhållningen anpassas för varje individ, sker samma sak inom shopping. Det gynnar konsumenten som möts av mer relevant innehåll men även återförsäljare och kreatörer som bättre kan visa upp sina produkter och komma närmare sin målgrupp, säger Martina Brynielsson, Marknadschef på Klarna i Sverige.