Sök
Stäng denna sökruta.

Sponsrat Innehåll

Allt fler svenskar inser fördelarna med att handla på en marknadsplats – men varför är vi långt efter andra europeiska länder?

Att handla online har blivit något av en självklarhet för dagens konsumenter. Men hur man väljer att handla skiljer sig markant mellan länder. Statistik från Postnord visar att digitala marknadsplatser är det självklara alternativet för många europeiska konsumenterI Sverige har många börjat upptäcka fördelarna med att handla på en marknadsplats. Men vi är fortfarande långt efter övriga Europa.

Av de som handlade online förra året var det 97 procent i exempelvis Storbritannien och Italien som valde att handla på en marknadsplats. Tyskland och Spanien låg på 95 procent. Sverige ligger sist bland de tolv länder som Postnord jämfört, med endast 56 procent. David Olhed, CCO hos CDON, ger sin syn på varför Sverige är så långt efter andra europeiska länder.

Den svenska online-handeln var tidigare koncentrerad till ett fåtal produktkategorier med starka nischaktörer. Detta har format konsumentbeteendet i Sverige och gjort att vi har fastnat lite i gamla invanda köpbeteenden. Idag ser dock marknaden annorlunda ut. I de flesta kategorier är e-handelspenetrationen nu så hög att det har lett till ett behov av att samla ett brett sortiment på en och samma plats, säger David Olhed.

Intressant att notera är också att allt fler svenska och nordiska konsumenter inser fördelarna med att bocka av hela shoppinglistan vid ett och samma köptillfälle. CDON:s marknadsplats, med miljontals produkter från hemelektronik och leksaker till skönhet och böcker, hade över 120 miljoner besök år 2020. En markant ökning från föregående år. Idag säljer fler än 1 500 europeiska och nordiska handlare sina produkter via CDON:s plattform. Det är en ökning med 46 procent på ett år. Siffrorna visar med andra ord att det finns en stor tillväxtpotential för nordiska marknadsplatser och deras handlare.

Ska man som handlare sälja på en marknadsplats är det viktigt att ha en tydlig strategi. För en del är det en adderad försäljningskanal som ger snabb volymökning. Andra bygger sitt varumärke denna väg. Det finns även många handlare som använder en marknadsplats för att testa ett nytt sortiment, eller för att nå en ny målgrupp. Vi på CDON hjälper självklart våra handlare om de är osäkra på sin marknadsplatsstrategi eller inte vet hur man kan arbeta för att maximera sitt resultat, avslutar David Olhed.

Allt fler handlare förstår således värdet av att sälja på en marknadsplats, och konsumenterna har en hög digital mognad. Framtiden ser med andra ord ljus ut. För om miljontals européer redan har knäckt koden till att handla tryggt, enkelt och säkert på en och samma plats - varför skulle inte fler i Sverige kunna göra detsamma?